Mogelijkheid tot geheimhouding van persoonsgegevens uit de Basisadmi..


In de basisadministratie personen (BRP) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woont. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar ook bijvoorbeeld gegevens over een eventueel huwelijk, nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden veelal
automatisch verstrekt aan overheidsinstanties (b.v. belastingdienst) en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover deze verstrekking noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Welke informatie aan deze instanties mag worden verstrekt,
wordt bepaald door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Voor de hiervoor genoemde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u geen geheimhouding aanvragen, omdat deze verstrekkingen verplicht zijn voorgeschreven. In sommige andere verstrekkingen aan derden kunt wel verzoeken om geheimhouding van uw gegevens op grond van artikel
3.21 van de Wet BRP en bijlage 4 en 5 van het besluit BRP. Het gaat bijvoorbeeld om een verstrekking aan een advocaat die een dagvaarding aan uw adres wilt uitbrengen of een niet commerciele instelling zoals een sportvereniging.

Hoe kunt u geheimhouding regelen?

Bij de gemeente kunt u een verzoek indienen om aan bepaalde derden geen gegevens over u uit de BRP te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar. U kunt dit via de gemeentelijke website met digiD aanvragen of persoonlijk aan de balie bij burgerzaken. U dient een geldig
legitimatiebewijs mee te nemen.

Wij werken met het vooraf maken van een afspraak. Daarnaast blijft het mogelijk om tijdens de `vrije inloop' elke woensdag het gemeentehuis te bezoeken. U kunt een afspraak maken. Met een afspraak heeft u nauwelijks wachttijden.

Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met een medewerker van burgerzaken via het telefoonnummer 0485 - 396 600.