Verduidelijking m.b.t. invoeren werken op afspraak


Wij hebben geconstateerd dat er verwarring bestaat over het hoe en waarom van het invoeren van het werken op afspraak per 1 september aanstaande. Sinds maart 2015 zijn de taken van burgerzaken zoals de verstrekking van reisdocumenten, rijbewijzen en uittreksels, maar ook het omgevingsloket
voor bijvoorbeeld een verbouwing van een woning, ondergebracht in het Klantcontactcentrum. Dit Klantcontactcentrum is gevestigd in de hal van het gemeentehuis. Omdat er in principe sprake is van een loket komt het voor dat inwoners enige tijd moeten wachten alvorens geholpen te worden.

Om wachttijden te voorkomen, gaan wij vanaf 1 september werken met een afsprakenmodule die via www.zoeterwoude.nl/afspraakmaken bereikbaar is. Via deze module kunt u, op een voor u geschikt moment - dus ook bijvoorbeeld 's avonds - aangeven voor welk product u een afspraak wilt maken en op
welke dag en hoe laat u daarvoor naar het gemeentehuis wilt komen. U bent er dan verzekerd van dat u direct geholpen wordt en er geen wachttijd is.

Indien u niet over internet beschikt kunt u telefonisch (071-5806300) een afspraak maken tijdens openingstijden. Een medewerker plaatst dan uw voorkeur in de afsprakenmodule.

Omdat na het maken van een afspraak bijvoorbeeld noodzakelijke documenten al opgezocht worden, zal er sprake zijn van een efficiente behandeling van uw bezoek.
Als u geen afspraak maakt, zult u natuurlijk ook geholpen worden maar dan bestaat de kans dat u moet wachten omdat gemaakte afspraken voorrang zullen hebben.

Overigens werkt de gemeente al sinds april 2014 naar volle tevredenheid van de inwoners tijdens de avondopenstelling op dinsdag op afspraak.

Het maken van een afspraak geldt overigens niet voor alle producten van de gemeente. In onderstaande tabel ziet u de uitzonderingen.

Afspraak maken noodzakelijk?
Loket Gebruik afsprakenmodule Anders
Loket Burgerzaken, voor producten zoals reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels, geboorteaangiften en huwelijken Ja -
Omgevingsloket voor vragen over omgevingsvergunning Ja -
Loket Zorg, Werk en Inkomen, voor aanvragen van bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, rolstoel, vervoersvoorziening of uitkering Nee In verband met een te houden 'keukentafelgesprek' bij de klant thuis dient u telefonisch contact op te nemen met nummer 071-5806300.
Centrum Jeugd en Gezin Nee Tijdens openingstijden van het loket (niet op dinsdagavond) is er sprake van vrije inloop.