Inkopen van cloud-diensten via resellers geeft mkb voorsprong


7 september 2015

Almere, 7 september 2015 - De Nederlandse cloud-markt zit in de lift, maar resellers van hosted voice en cloud-diensten profiteren hier nog onvoldoende van. PanelClix deed in opdracht van TBM en Voiceworks onderzoek onder 380 mkb'ers en zzp'ers in Nederland naar het beslisproces van afnemers
van hosted voice en andere cloud-diensten. Uit dit onderzoek blijkt dat de mkb'ers wel informatie en advies inwinnen, maar in veel gevallen niet overgaan tot inkoop van hosted voice en andere cloud-diensten via de reseller. Voor resellers liggen hier dan ook nog veel kansen in de markt. Zij
kunnen mkb-organisaties voordelen bieden, zoals een betere service en kostenvoordeel.

Uit het onderzoek blijkt dat totaal 59 procent van de onderzochte groep een reseller inschakelt bij de inkoop van cloud-diensten. Bij 40 procent hiervan is dit op het niveau van informatie en advies en slechts 10 procent vindt plaats op het niveau van support. De onderzochte sectoren schakelen
de reseller dus in voor advies, maar daar blijft het vaak bij. Inkoop, installatie en beheer & support worden door het mkb aanzienlijk minder vaak via de reseller afgenomen. Koen van Geffen, CEO van Voiceworks: `Het grote verschil tussen informatie en advies inwinnen en daadwerkelijk hosted
voice of cloud-diensten inkopen via wholesalers zit hem in het feit dat mkb'ers veelal rechtstreeks contracten sluiten met cloud-leveranciers.'

Sectoren
Per sector bezien, wint de overheid het vaakst informatie en advies in (52%). Maar vervolgens koopt slechts 13 procent van deze ondervraagde groep en daadwerkelijk hosted voice of andere cloud-diensten in via een reseller. In de bouw- en industriesector is het verschil nog groter, daar gaat
slechts 7 procent van de beslissers over tot inkoop, terwijl 48 procent van hen wel informatie en advies inwint bij de reseller.

Behoefte
Bij het afnemen van cloud-diensten vindt 67 procent van de respondenten prijs het belangrijkste, 14 procent heeft behoefte aan installatiewerkzaamheden en 33 procent verwacht support. Toch wordt in de behoefte aan support voor slechts 10 procent voorzien door resellers. Van Geffen: `Mkb'ers
verwachten meer dan alleen advies van de reseller; ze verwachten een ondersteuning van A tot Z. Ze beschikken inmiddels over de mogelijkheden dit te doen, maar ze kunnen deze mogelijkheden nog beter inzetten en er van profiteren.'

Toegevoegde waarde
De reseller faciliteert dus nog onvoldoende in een volledige ondersteuning. Van Geffen: `Juist wholesalers kunnen ook op inkoop installatie en beheer&support meerwaarde bieden. Ze kunnen bijvoorbeeld door grotere volumes gunstigere prijzen in verband met licenties bieden.' Volgens Van Geffen
zijn wholesalers daarnaast in staat een betere en persoonlijkere service te bieden dan bij de directe inkoopkanalen: `Met de reseller bestaat er vaak al een vertrouwde relatie. Dit kan resulteren in aanbiedingen op maat en meer mogelijkheden om te onderhandelen.'

Reseller wordt `echte' service providers
Voiceworks heeft een netwerk van meer dan 200 resellers. Heb bedrijf investeert in de samenwerking met deze partners door onder meer te helpen bij hun marketing en sales en het bedrijf heeft een Voiceworks Academy voor kennisoverdracht. `Wij helpen onze wholesalers op alle vlakken te
excelleren, van advies tot support. Zo kan de reseller zijn toegevoegde waarde laten blijken ten opzichte van de reguliere cloud-leveranciers en worden ze "echte" service providers', aldus Van Geffen.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar cloud-diensten en hosted voice uitgevoerd door PanelClix in opdracht van TBM en Voiceworks omvat 380 respondenten waaronder eindbeslissers, medebeslissers en adviseurs van de inkoop van data- en telecomdiensten bij mkb'ers en zzp'ers in de vijf sectoren IT, media en telecom,
bouw en industrie, overheid, transport en logistiek en de zorg. Het onderzoek vond plaats in mei 2015.

Over Voiceworks
Voiceworks, opgericht in 2005, maakt zakelijke telefonie makkelijker en transparanter. Het bedrijf heeft een stabiel en innovatief communicatieplatform ontwikkeld. Hierdoor is het beheer van het netwerk van A tot en met Z in handen van Voiceworks en is de kwaliteit gegarandeerd. Met dit eigen
netwerk, meerdere gekoppelde datacenters en vooruitstrevende ICT-technieken levert Voiceworks professionele en innovatieve mobiele-, telefonie-, UC-, cloud- en datadiensten. Voiceworks integreert het vaste en mobiele netwerk, waardoor eindgebruikers meer gebruikersgemak krijgen. Zo kunnen zij
een mobiel toestel zowel zakelijk als prive gebruiken. Voiceworks levert groothandeloplossingen inclusief ondersteuning aan onder andere PBX- installateurs, ICT-partners, CPS, ISP en ASP. Het snelgroeiende Voiceworks heeft meer dan 100 medewerkers in dienst en won in 2011 de Deloitte
Technology Fast50 en won in de afgelopen jaren 4 keer de Gouden FD Gazelle Award als snelste groeier van de provincie Flevoland.