Grote verschillen in `plofkip-gehalte' supermarkten


Grote verschillen in `plofkip-gehalte' supermarkten

7 sep 2015

Er ligt steeds minder plofkip in het vleesschap, maar die daling is niet aan alle supermarkten te danken. Een steekproef van Wakker Dier naar het kipassortiment van de tien grootste supermarktketens toont aan dat er 60 procent verschil zit in het `plofkip-gehalte' tussen supermarkten. Met
`plofkip-gehalte' wordt het aandeel plofkip in het gehele verse kipassortiment bedoeld. In deze steekproef kwam Hoogvliet als slechtste uit de bus. Bij Jumbo, Dirk en Albert Heijn vonden we de minste plofkip in het assortiment. Met name deze drie voorlopers zorgden er voor dat het gemiddelde
aandeel plofkip in supermarkten daalde van 80 procent in 2014 naar ruim 60 procent dit jaar. De plofkip die uit het schap wordt genomen, wordt meestal vervangen door nieuwe kipvarianten die qua dierenwelzijn tussen plofkip en kip met een Beter Leven ster in zitten. De hoeveelheid kip met een
welzijnskeurmerk is bijna gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Wakker Dier: "Er zijn supermarkten die hard werken aan een diervriendelijker kipschap, maar anderen vinden kippen kennelijk niet belangrijk. We gaan achterblijvers publiekelijk aanspreken."







Resultaten

Uit de steekproef blijkt dat het gemiddelde aandeel plofkip in de schappen van de winkels is afgenomen. Maar er zijn grote verschillen in het `plofkip-gehalte' van het assortiment van de verschillende ketens. Bij de best presterende supermarkten is nog een derde van het schap gevuld met
plofkip en bij de slechtst presenterende super bestaat het kipassortiment nog voor meer dan 90 procent uit plofkip.

Ook de verschillen in het aanbod van diervriendelijkere kip met een welzijnskeurmerk waren groot. Bij Albert Heijn, Coop, Deen en Lidl had gemiddeld een derde van het kipassortiment een, twee of drie Beter Leven sterren, terwijl bij Emte en Hoogvliet gemiddeld nog geen 10 procent van de
kipproducten een dierenwelzijnskeurmerk had. De bewuste klant die op zoek is naar kip met drie Beter Leven sterren kan het beste terecht bij Albert Heijn en Jumbo.

Werkwijze van het onderzoek

Deze zomer bezocht Wakker Dier in twee weken drie vestigingen van elk van de 10 grootse supermarktenketens: Albert Heijn, Plus, Jumbo, Dirk, Lidl, Hoogvliet, Aldi, Emte, Coop en Deen. Van het hele kipassortiment werden alle verschillende kipproducten (SKU's) geteld en onderverdeeld in de
verschillende keurmerken of (niet gecertificeerde) welzijnsclaims voor zover deze zichtbaar waren op de verpakking. Alle `eigen tussenconcepten' van supermarkten waarbij het welzijn tussen plofkip en kip met een Beter Leven ster in zit, vallen in de categorie `Nieuwe Kipvarianten'. Niet alle
supermarkten geven op hun verpakking het verschil aan tussen plofkip en `Kip van Morgen'. Mogelijk ligt het gemiddelde aandeel `Kip van Morgen' in het assortiment dus iets hoger. Meer informatie over de steekproef staat in het rapport.

Iedere supermarkt heeft haar eigen `Kip van Morgen'

In februari 2013 kondigden supermarkten gezamenlijk aan voor 2020 de overstap te maken naar een betere kip, de zogeheten `Kip van Morgen'. Wakker Dier vond de welzijnsverbetering te klein en de timing een lachertje. Het Kip van Morgen-convenant is uit elkaar gevallen en de supers zijn ieder
voor zich aan de slag gegaan. Iedere supermarkt kiest voor een eigen variant, verschillend in welzijnsniveau, naam en moment van omschakeling. Al deze nieuwe kipconcepten zijn wat dierenwelzijn betreft beter dan de plofkip, maar verdienen geen 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de
Dierenbescherming. De `Nieuwe Standaard Kip' van Jumbo heeft het hoogste welzijn van alle varianten en een ambitieuze planning. MCD en Boon's Markt sloten zich later met hun kip bij Jumbo aan. Veel supermarkten leggen hun nieuwe kip eerder in het schap dan de afgesproken timing van 2020. Zo
hebben Jumbo, Albert Heijn, Dirk en Emte nu al een groot deel van hun plofkip vervangen door hun eigen variant. Helaas zijn er supermarkten die nu nog wel volop plofkip verkopen.

Wakker Dier gaat door tot het hele kipschap een ster heeft

Sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier in 2012 zijn veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal een ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Wakker Dier zet de campagne voort totdat alle kip voorzien is van het Beter Leven
keurmerk. Supermarkten Jumbo, Plus en Lidl hebben nadrukkelijk aangegeven dat zij dit ook nastreven, al hebben ze hiervoor nog geen einddatum gegeven.

<<