Finalisten verkiezing Leraar van het jaar 2015 bekend

Finalisten verkiezing Leraar van het jaar 2015 bekend

De beroepsjury heeft haar keuze gemaakt: de 12 leraren die door zijn naar de laatste ronde van de verkiezing Leraar van het Jaar 2015 zijn genomineerd! De uiteindelijke winnaar per sector wordt bekend gemaakt tijdens de finale op 7 oktober 2015, op het Lerarencongres in Den Bosch.

“We hadden echt een luxeprobleem. In juni kozen we 40 kandidaten, tien per sector. Dát was al ingewikkeld, want het niveau van de aangemelde leraren, bijna 1000, is erg hoog. Dus om uit deze groep 12 leraren te selecteren, was niet eenvoudig. Maar hierdoor is wel duidelijk dat er vele kwaliteiten in de verschillende sectoren zitten,” aldus Thea Nabring, voorzitter van de beroepsjury.

De jury van de verkiezing Leraar van het Jaar richt zich op leraren die in staat zijn hun omgeving te overtuigen van hun kwaliteiten, hierover in gesprek durven en kunnen gaan met collega’s en beleidsmakers en die weten te inspireren. De titel ‘Leraar van het Jaar’ is dan ook een erkenning voor het vakmanschap van vier individuele leraren, maar tegelijkertijd ook voor de beroepsgroep als geheel.

Genomineerden verkiezing Leraar van het Jaar 2015:

MBO

Shamelie Sitaram, ROC Midden Nederland (Utrecht)

Diederick de Vries, Drenthe College (Assen)

Martijn Laurensen, ROC A12 (Velp)

PO

Linda Lambrechts, De Gooise School (Laren)

Wouter Siebers, Michaëlschool (Amersfoort)

Sjoerd Pennings, De Bunders (Veghel)

SO

Katja van Well, SBO De Spinaker (Enschede)

Lonneke Thijs, Mulock Houwer, cluster 4 (Amersfoort)

Marcel Janse, VSO Odyzee (Kloetinge ZL)

VO

Katrin Richter, Bonhoeffercollege (Castricum)

Rachel Baan, Insula College (Dordrecht)

Danny van Winsen, Helicon VMBO Groen (Kesteren)

Op 7 oktober wordt op het Lerarencongres op feestelijke wijze bekend gemaakt wie de Leraar van het Jaar per sector (PO, SO, VO en MBO) wordt. Deze leraren zijn een jaar lang vertegenwoordiger van de beroepsgroep binnen hun eigen sector. Als Leraar van het Jaar krijgen zij een podium om hun inspiratie, innovatie en passie uit te dragen en te delen met de rest van Nederland. Daarmee draagt de verkiezing bij aan een positief imago van het leraarschap, zorgt het ervoor dat de kwaliteit van de beroepsgroep zichtbaar en bespreekbaar gemaakt wordt en komt het leraarschap op een positieve manier in beeld.