Geen hond in Opperdoes en een paard in de sloot

8 september 2015

2 en 3 september: Geen Hond in Opperdoes

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op de dagelijkse verhaaltjes. Ik krijg berichtjes, app's en telefoontjes van alle kanten. Zelfs uit het mooie Vorden, waar we vorig jaar te gast waren. Super! Bedankt iedereen.

Duits ontbijt

Vanochtend stonden de Duitse meisjes al vroeg aan de deur om me uit te nodigen voor het ontbijt. Het was heel gezellig om zo met zijn allen te ontbijten. De ene wilde Sam nog borstelen, de ander wilde nog even met BB gaan wandelen en weer een ander wilde meerijden. Maar omdat het erg hard
begon te regenen hebben we de tijd genomen voor het ontbijt. Rond 10 uur werd het droog en hebben we Sam uit de wei gehaald. De meiden konden met BB aan de gang. Zelf heb ik alles weer ingepakt en gereed gemaakt voor de reis. Mijn jas, pet, koffie en gesmeerde boterhammen op de bok en de IPad
voor de navigatie.

Je staat in de krant hoor!

Vandaag gaan we van "de Appelhoek", een goed verzorgde en gezellige familiecamping in Wijdenes, naar Opperdoes. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het valt onder de gemeente Medemblik.

Van de eigenares begreep ik al dat we in de krant stonden. Een leuk stukje!

Toen we nog maar net weg waren riep er al iemand: "je staat in de krant hoor!" Waarschijnlijk hebben meer mensen het stukje gelezen want ik zag en hoorde onderweg veel herkenning. Mara en Leoni (de Duitse meisjes) mochten een half uurtje meerijden. Daarna zijn ze afgestapt en hebben we
afscheid genomen. Ik heb beloofd de gemaakte foto's door te sturen. Dat doen we weer als er verbinding mogelijk is.

Horizontale regen

Op naar Opperdoes. Door de polder. Na een kwartiertje begon het te regenen en te waaien. Mijn luifeltje had geen nut hier in de vlakte. Vlug nog een jas aan en alles wat ik bij me had in een grote vuilniszak gestoken tegen de regen. Sam vond het allemaal prima, een beetje afkoeling. Na de
middag klaarde het pas weer wat op en is het droog gebleven. Onderweg zag ik in mijn spiegel een fietser aankomen die met zijn mobieltje aan het filmen was. Hij haalde ons in en ik zwaaide nog een keer. Eenmaal voor ons reed hij richting berm en belande uiteindelijk in het natte gras. We zijn
meteen gestopt. Nat maar gelukkig geen letsel. Het goede is dat hij nu een uniek filmpje heeft met een bijzondere landing!!

Els belde

Mijn `niggie' Els belde, "waar ik zat en of ze even een bakkie kon komen doen". Ik was nog lang niet op mijn bestemming in Opperdoes, dus spraken we af in het plaatsje Hauwert. Zoon Danny bracht Els en ze sprong bij me op de bok. Samen reden we naar Opperdoes en spraken we elkaar bij over het
reilen en zeilen van de familie.

Opperdoes

Els komt uit de omgeving en wist waar ik moest zijn. Van veraf zagen we de bus van Danny al staan. We werden hartelijk ontvangen bij Andries thuis en gingen daarna naar buiten om een plekje te zoeken voor de wagen. Els en Danny zijn toen weer vertrokken. Sam stond al in een enorme wei te
grazen. Ik mocht ook in de schuur met paardenstallen staan. In die stallen staan vier mooie Friese paarden, de trots van Andries. Hij vertelde dat hij ook vrijwillige brandweerman is geweest in Opperdoes. Hij heeft 35 jaar bij het korps gezeten. Maar de post was te klein en is opgeheven bij
een reorganisatie.

2en3-Overal-weide

Zo ver als je kon kijken was het weide.

Overdekte camping

De camping was helemaal compleet! Wij sliepen twee nachten in een overdekte camping geslapen. De paarden waren rustig s 'nachts, dus we hebben prima geslapen. Net na het avondeten kwamen Neef Kees, de regelateur, en zijn vrouw Ineke aan. Samen met Andries hebben we een gezellig uurtje gehad.
BB kreeg een Rodi-worst, Sam een wortel en ik koeken voor bij de koffie!

De eerste rustdag

Prima gepland, het was hondenweer. Alleen in de middag was het een korte tijd droog. Andries keek naar de lucht, "we kunnen maar eens een rondje gaan maken in Opperdoes". Twee Friese paarden voor zijn marathonwagen en we vertrokken. Als een volleerd gids vertelde Andries de geschiedenis van
Opperdoes. Hij is een prima menner. Verder de wagen weer schoongemaakt, het water aangevuld en lekker overal de tijd voor genomen.

Andries-spant-zijn meisjes in

Andries spant zijn meisjes in

BB gestolen!!!

BB helpt bij het verslag

Nu helpt hij me met het maken van het verslag.

Ik moest nog wat boodschappen doen, dus liepen we naar een supermarkt, een paar kilometer verderop. Bij de supermarkt mocht BB natuurlijk niet binnen. Ik zocht naar een `hondenhaak', maar zag er zo snel geen. Dan maar aan een verkeerspaal voor de ingang van de winkel. Nadat ik mijn
boodschappen gedaan had was BB nergens te vinden. "Shit, gestolen!", was het eerste wat in me opkwam. Ik rende vlug de straat in of ik nog iets zag, maar helaas. Ik liep weer terug naar de winkel en zag hem meteen zitten. Hat was wat gaan regenen en waarschijnlijk heeft iemand BB onder de
luifel van de winkel aan de gezochte "hondenhaak" vast gemaakt. Gelukkig... Anders had ik alleen moeten slapen ;-)

De snelste en kortste route

Voor morgen heb ik al de kortste route naar Slootdorp gezocht. Het is ongeveer 17 kilometer, dus een uurtje of vier zijn we wel onderweg. Andries vertelde dat het morgen geen best weer wordt. Veel wind en regen. Ach, we vertrekken gewoon en we zien wel. Na regen komt zonneschijn zullen we maar
denken.

Jullie zien wel hoe het verder verlopen is. Ik houd jullie op de hoogte

Wij gaan weer naar ons mandje. En Andries, bedankt voor je gastvrijheid, je bent een superboer!

Groetjes uit Opperdoes

naar boven

4 september: Het beste plekje van de camping

Dooie boel

Het was droog vanmorgen. Het zonnetje kwam door en we waren al om 8.45 uur onderweg. We hadden weer goed geslapen in de schuur van Andries. Sam had er weer zin in. Hij had veel "energie" gegeten en stapte stevig door. We waren Medemblik nog niet uit of het begon stevig te regenen en te waaien.
Niet normaal hier in de vlakte! We zijn door de Wieringermeer gereden, maar daar is het een dooie boel. Velden en sloten en hier en daar een boerderij. Verder is het een grote vlakte. De wegen zijn ook eindeloos recht. Andries had me nog gewaarschuwd, maar eigenwijs als ik ben, ik wilde de
Wieringermeer toch eens zien. De tegemoet komende vrachtwagens namen ook een zucht water mee maar gelukkig had Sam daar niet zoveel last van.

Slootdorp

We wilden in Slootdorp een plekje zoeken, maar er bleek niets te zijn waar wij konden overnachten. Dan maar door richting de kust. Daar is vast iets waar we terecht kunnen. "Een kilometer of 3 verder kun je terecht", vertelde een man vanuit zijn auto. "Je ziet het wel." Na twee uur hadden we
nog niets gezien. Geen bord of andere aanwijzing naar een geschikte locatie. Uiteindelijk zijn we in Van Ewijcksluis terecht gekomen. Een dorpje met een jachthaven en een ophaalbrug aan het Amstelmeer. Aan de andere zijde van de dijk is de Waddenzee. Zo, die hebben we ook weer gezien. BB heeft
er zelfs al in gezeten.

De vrouw met de hond

Tijdens de tweede nacht op de camping van Wim met de cowboyhoed in Katwoude, misschien weet je het nog wel, hebben we staan kletsen met een koppel met een hond die daar met een camper stonden. Leuke mensen, we hadden meteen contact. We sloegen af bij de jachthaven in Van Ewijcksluis om naar
een plekje te informeren. Ik stap van de bok, kijk rond en er komt al zwaaiend een vrouw met een hond aanlopen. Het was de dame die we al eerder ontmoette in Katwoude. Dat kwam even goed uit! Ze vertelde me dat er aan de andere zijde van de ophaalbrug een camping is, maar met Sam was dat geen
best idee. De gazonnetjes lagen er super strak bij en Sam kennende laat hij er niets van heel. Dus de dijk was een optie. Met de eigenaar ging ik kijken en de "vrouw met hond" bleef bij Sam en BB.

Mooier kunnen we niet staan

Achter de dijk was nog een stuk grond wat grenst aan het Amstelmeer. Daar mochten we ook staan. Uit de wind, achter de dijk en aan het water. Mooier kunnen we niet staan! We hebben een weitje voor Sam gemaakt en toen ben ik met BB een eindje gaan lopen. Toen heb ik een paar douchemuntjes
gehaald om maar eens een hele hete douche te nemen. Ik was door en door koud. Zelfs de wandeling hielp niet. Maar de hete douche deed veel plezier. Heel veel plezier.

Mooier hadden we niet kunne staan

Piet en Paul.

Omdat we vandaag zeker 10 kilometers meer gemaakt hebben dan gepland, zo'n 30 kilometer, hoeven we er morgen maar 7 af te leggen. We moeten naar Breezand, daar woonde ome Piet en Tante Hanny. Helaas zijn beiden niet meer onder ons. Het bedrijf is voortgezet door de zonen Piet en Paul. Daar
gaan we morgen naar toe. Ik kijk er weer naar uit! Het zal voor mij waarschijnlijk weer missionariswerk worden, maar ik doe mijn best om Brabant weer hoog te houden.

Sam staat lekker te eten en wij gaan nog een stukje lopen.

We hopen op een rustige nacht.

Groetjes uit Van Ewijcksluis,

naar boven

6 september: Er ligt een paard in de sloot

Ponymeisjes

6-Oudesluis-334Ontbijt met neef Piet met verse koffie en gebakken eieren. Beter kun je de dag niet beginnen! Weer een mooi staaltje West-Friese gastvrijheid. Heel de nacht heeft het gespookt, maar in de ochtend was het droog. Dus zijn we maar snel vertrokken. Sam ingespannen en neef Paul
ruimde ondertussen de prikkers en het lint op. Rond 9 uur reden we vanuit Breezand naar Oudesluis.

Piepklein

Na twee uurtjes stappen kwamen we aan in Oudesluis. Een piekplein gezellig dorpje. Even goed opletten waar we over het water moesten, want anders staan we aan de verkeerde kant van het water.

We kwamen uit op een manege met een camping. Helemaal ingericht voor "ponymeisjes" met ouders. Zij kunnen naar hartenlust borstelen, vlechten, kammen, rijden en weer uitkammen. Ik heb alleen maar glinsterende oogjes gezien!

Het gras is altijd...

Eigenaar Jan kwam ons al tegemoet. Hij loodste ons meteen naar ons plekje. Al rijdend kon ik er niet op, dus nadat Sam op stal was gezet hebben we met vier man de caravan op zijn plaats gezet. Dat was een heel karwei aangezien het behoorlijk drassig was na al de regen. Na een uurtje gaf de
buurvrouw aan dat Sam in de wei mocht. Hij kreeg een eigen wei, want ik wil niet dat er andere paarden bij staan. Als Sam geraakt wordt door een ander paard dan kan de vakantie ten einde zijn.

We waren amper terug of er kwamen een paar dames aan lopen: "Uw paard ligt in de sloot!" Snel naar Sam! Toen we de hoek om kwamen zag ik hem weer rond lopen, maar in de verkeerde wei. Blijkbaar was de eendenkroos voor hem een vaste bodem, maar het bleek een prutsloot te zijn. Hij zat helemaal
onder de prut en eendenkroos.

Morgen gaat hij onder de douche. Dan heb ik alle tijd om hem een goede beurt geven. Het regent inmiddels weer (20.15 uur), dus het meeste zal er wel af zijn morgen!

6-bagger-kont 6-bagger-hoofd

Helemaal onder de bagger en eendenkroos Koppie onder??
6-bagger-sloot-6390

Links achter de paal is hij overgestoken. Als "Brabander" ken je niet zoveel eendenkroos natuurlijk. Nu waarschijnlijk wel.

Hoog bezoek

Sef en Jacqueline zijn met hun dochtertjes op bezoek. Zij zijn partner/sponsor van "brandweer zonder grenzen", met hun bedrijf Fireware (www.fireware.nl). Zij wonen in de buurt en zorgden voor deze locatie en sponsoren mij! Super bedankt! We zijn bij Sam gaan kijken en hebben gekletst. Leuk om
Jacqueline een keer te zien. We hadden veel mailcontact, en nu heb ik er een gezicht bij.

Skuumkoppe

Bij de manege is nog een klein winkeltje met de hoognodige artikelen. Ook bier. Nu heb ik best wat soorten geproefd, maar een "Texels Skuumkoppe" heb ik nog nooit op. Voor vanavond toch maar twee meegenomen. Ik hoor net dat Oranje weer verloren heeft, dus daar hoef ik in ieder geval niet op te
proosten. Ik hef het glas voor u: "volg je dromen, begin er aan voor het te laat is." Morgen belt de Telegraaf voor een reportage. Ben benieuwd wat dat weer wordt. Ik ga nog wat lezen en beginnen aan de "Skuumkoppe".

Tot gauw weer. We blijven hier een paar dagen staan tot het weer wat beter wordt. De voorspellingen zijn hier vanaf woensdag boven de 20 graden zonder regen.