Klachtencommissaris Enschede rapporteert over het eerste half jaar


08 september 2015
undefinedOp 1 januari 2015 is de klachtencommissaris in Enschede gestart. En dit op een unieke wijze: als enige gemeente in Nederland heeft de onafhankelijke klachtencommissaris van de gemeenteraad mandaat gekregen om alle binnengekomen klachten zelf af te handelen. De klachtencommissaris
rapporteert nu over de periode tot en met juli.

Aantallen klachten

Tot en met juli ontving de klachtencommissaris 275 klachten. Daarvan zijn inmiddels 244 klachten afgehandeld, dat is een fors percentage. 66 klachten werden geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard, 31 klachten werden ongegrond verklaard en 156 klachten werden voor de klager opgelost zonder
een oordeel te geven.

Adviezen voor verbetering van de dienstverlening

Ook zijn er veel adviezen gegeven om de werkwijze van de gemeente te verbeteren. Het principe is: een klacht is een advies om dingen anders of beter te doen. Je kunt van een klacht leren. Het is meer dan alleen een klacht van een inwoner oplossen: je kunt er voor zorgen dat je de werkwijze van
de organisatie verbetert. Een tweeledig doel dus: een inwoner met een klacht bijstaan, maar daarnaast ook de dienstverlening van de gemeente helpen verbeteren.

Inwoners weten klachtencommissariaat steeds beter te vinden

Inmiddels stijgt het aantal mensen dat het klachtencommissariaat weet te vinden, en flink ook. Sinds 1 augustus kreeg het klachtencommissariaat maar liefst 90 nieuwe klachten binnen.
Jos Pierey: "We vinden het positief dat we steeds meer bekendheid krijgen. Maar we zullen ook moeten blijven bewijzen dat we waardevol werk verrichten. De komende tijd gaan we ook onderzoeken hoe tevreden de burgers en politici zijn met onze rol".
Lees de periodieke rapportage van de klachtencommissaris.