Nieuw concept Stadsdienst Meppel


Wie met het publiek vervoer kan, gaat met het publiek vervoer

Per 16 december 2015 stopt het OV-bureau Groningen Drenthe met de Stadsdiensten van Meppel, Hoogeveen en Assen. Om de huidige reizigers toch vervoer te blijven bieden en tegelijk ook WMO-pas reizigers en leerlingen zoveel mogelijk van vervoer te voorzien, heeft het college van B&W van de
gemeente Meppel vandaag ingestemd met een pilot voor de duur van 2 jaar: een combinatie van een vaste buslijn met een flexibel vervoerssysteem.

Wethouder Roelof Pieter Koning is blij met het voorstel: we kunnen zo de stadsdienst voor Meppel behouden en tegelijk de kosten voor het WMO-vervoer beperken.

Vast versus flexibel

Een belangrijk uitgangspunt van het nieuwe concept is: `wie met het publiek vervoer kan, gaat met het publiek vervoer'. Het doel is om het merendeel van de WMO-pas reizigers met de vaste buslijn te vervoeren. Daarnaast bedient de vaste lijn natuurlijk de huidige stadsdienst gebruikers. Voor
het deel van de WMO-pas reizigers dat geen gebruik kan maken van de vaste lijn, blijft flexibel vervoer bestaan.

Financiering

Omdat de nieuwe vervoersdienst wordt uitgevoerd door een combinatie van professionals en vrijwilligers, kunnen de kosten worden gedrukt. Daarnaast betekent de combinatie behoud van werkgelegenheid, terwijl ook personen met een uitkeringsachtergrond ingezet kunnen worden.

De financiering van het nieuwe vervoersconcept vraagt niet alleen een investering van de gemeente Meppel. Het vervoeren van WMO-pas reizigers, wat past bij de WMO ontwikkeling van individuele naar meer collectieve voorzieningen, helpt om het nieuwe vervoerssysteem betaalbaar te houden.
Daarnaast geeft de Provincie Drenthe een financiele bijdrage voor de kosten van het eerste jaar van de pilot. Het OV-bureau Groningen Drenthe levert de busjes en brandstof.

Route

Om ervoor te zorgen dat de route van de vaste buslijn goed aansluit bij de vervoersbehoefte, is het reisgedrag van de huidige stadsdienst- en WMO-pas reizigers in beeld gebracht. De nieuwe route gaat onder meer door de wijken Haveltermade, Centrum, Koedijkslanden en Oosterboer en doet
voorzieningen als het ziekenhuis, station en binnenstad aan. Inwoners uit de wijk Berggierslanden kunnen in Koedijkslanden opstappen. Een nieuwe service is dat reizigers buiten de haltes de hand kunnen opsteken en in kunnen stappen.

In de spits rijdt de bus ook naar Reestmond en rijdt er ieder half uur een bus; daarbuiten ieder uur. Ook op zaterdag en zondag wordt ieder uur gereden.

Regelgeving

Nu de keuze voor het nieuwe vervoersconcept is gemaakt, zal het college de gemeenteraad een voorstel doen voor de vervoersdienst. Het is de bedoeling dat WMO-pashouders die zich binnen Meppel willen verplaatsen met georganiseerd vervoer - voor zover zij hiertoe in staat zijn - zoveel mogelijk
gebruik maken van het nieuwe stadsvervoer. Dit sluit aan bij het beleid van de Gemeente Meppel, waarbij individuele beschikkingen worden omgezet naar collectieve en algemene voorzieningen. Bij het aanvragen van een WMO-rit zullen mensen hierin gestuurd worden. Ook vrijwilligers zullen vanaf
2016 WMO-pas reizigers begeleiden in de overstap en het gebruik van de vaste lijn.

Betrokken partijen

Om te komen tot een keuze voor het vervoerssysteem is veel gebruik gemaakt van de kennis en ervaring uit het veld. Zo zijn partijen als vervoerders, OV-bureau, zorgpartijen, werkvoorziening, welzijn, OV-platform en overheden actief betrokken. In de komende periode wordt het vervoerssysteem
verder uitgewerkt. Onder meer moet de dienstregeling in detail worden uitgewerkt en moeten vrijwilligers worden geworven.