Positieve ervaringen met `pilot toegangsstop horeca'


Een goede sfeer, het is gezelliger in de stad en geen berichten over incidenten of overlast. Dat zijn de positieve geluiden tot nu toe van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Den Helder, de politie en de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving van de gemeente op de pilot
toegangsstop horeca.

Het resultaat stemt tot tevredenheid bij alle betrokkenen en is mede te danken aan de inzet van de horecaondernemers. De proef ging begin juli, voor de duur van een half jaar, van start op verzoek van de horecaondernemers. Afgesproken is om tweemaandelijks te evalueren.

De proef houdt in dat de (horeca-) toegangsstop voor de natte horeca vervalt en dat de terrastijden voor lokaliteiten, met een ontheffing van het sluitingsuur, werden verruimd. Helderse horecaondernemers dienen hun zaak nog wel om 04.00 te sluiten, maar het toegangsverbod van een
uitgaansgelegenheid na 02.00 uur werd afgeschaft. De sluitingstijd van de terrassen ging van 00.00 uur naar 01.00 uur.