`Rechtshulp van begin tot einde'


Groot of klein. Breed of juist specialistisch. Het Verbond behartigt de belangen van meer dan tweehonderd verzekeraars. En dat zijn heel diverse verzekeraars. Iedere nieuwsbrief stellen we er een aan u voor. Op deze Dag van de Rechtspraak is dat geen verzekeraar maar SRK Rechtsbijstand, dat
als Stichting en advocatenkantoor rechtshulp verleent op basis van een rechtsbijstandsverzekering.


Biedt: rechtshulp aan klanten van zeven verzekeraars
Aantal zaken: 40.000 per jaar
Door: zo'n 300 juristen waarvan ruim 60 advocaten waarmee SRK tot een van de 25 grootste advocatenkantoren van Nederland behoort.
Dagelijkse praktijk: het bieden van juridische bijstand. Dit loopt van arbeidsgeschillen, erfrechtproblemen, consumentenrecht tot letselschades.


`Het bieden van rechtshulp bij alle geschillen waarmee particulieren en ondernemers te maken kunnen krijgen'. Zo typeert Astrid van der Wal, advocaat en sectormanager Letsel en Verkeer bij SRK wat de rechtsbijstandorganisatie doet. "Persoonlijk contact is daarbij heel belangrijk, en tegelijk
het mooie van dit werk."

"Gemiddeld heeft iemand tenminste een keer in zijn leven rechtsbijstand nodig", vertelt Van der Wal. "En als je dat nodig hebt, dan ben je blij dat je verzekerd bent." Belangen kunnen namelijk oplopen van enkele honderden euro's tot in de miljoenen."

Diversiteit

De diversiteit aan bedragen typeert ook de diversiteit aan zaken die bij SRK binnenkomen. "Alle rechtsgebieden zijn bij ons vertegenwoordigd. Ik sta dus klanten bij met geschillen op het gebied van letsel en verkeer, maar we bieden ook rechtshulp in de rechtsgebieden van Werk en ontslag,
Uitkeringen en toeslagen, Wonen, bouwen en verhuren, Consumenten en geld en Familierecht. Ook ondernemers kunnen bij ons terecht. Op die manier staan we midden in de samenleving."

Klanten melden hun geschil bij SRK en dan wordt eerst gekeken of de melding compleet is. Of er wel sprake is van een juridisch geschil of dat er advies nodig is. En uiteraard of de melding wel valt binnen de polisvoorwaarden. "Daarna gaan mijn collega's en ik aan de slag. Vaak binnen een dag:
met name bij arbeidszaken is snel handelen belangrijk."

Persoonlijk

Doordat SRK zelf advocaten in dienst heeft, kunnen Van der Wal en haar collega's klanten van begin tot eind helpen. " Daarbij staat de klant centraal en is er veel contact. Via mail of Skype, maar vaak gaan we ook langs. Bij letselzaken is dat regelmatig nodig omdat iemand niet naar ons toe
kan komen en ook nuttig om de thuissituatie en daarmee de schade van de klant in kaart te brengen." Rechtsbijstand is dus heel persoonlijk. Van der Wal: "Het is ook belangrijk dat je weet voor wie je het doet. Dat maakt elke zaak bijzonder. En andersom wordt dat ook gewaardeerd: het is geen
uitzondering dat er bloemen worden bezorgd."