Reconstructie Pannekoekendijk - Harm Smeengekade feestelijk afgerond


Reconstructie Pannekoekendijk - Harm Smeengekade feestelijk afgerond

10 september 2015
De Zwolse schaapskudde en de stadsomroeper brachten op donderdagmiddag 10 september, het verleden tijdelijk terug op de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade. Dit ter gelegenheid van de feestelijke afronding van de reconstructie van de beide stadsentrees. Zwolse wethouder Filip van As: "Het is
voor Zwolle altijd een belangrijk en levendig gebied geweest met toegangswegen tot de binnenstad. Met veel bedrijvigheid en handel, zoals onder andere de veemarkt en de afgemeerde vrachtschepen aan de Willems- en Harm Smeengekade. Het gebied is sindsdien niet minder druk geworden. Integendeel,
de nog steeds toenemende verkeersdrukte op deze wegen vormt juist de aanleiding voor de omvangrijke reconstructie die nu gereed is".

Van maart tot half augustus 2015 zijn de beide stadsentrees naar de Zwolse binnenstad compleet gereconstrueerd. Het stadshart van Zwolle is door de aanpassingen beter bereikbaar voor iedereen: het verkeer kan beter doorstromen; er is een nieuwe centrumhalte voor de bussen; en er is een mooie
wandelroute langs het water. De herinrichting is mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.

Verkeersaanpassingen

Tijdens de reconstructie is een vrijliggende tweerichtings busbaan met een centrumhalte en twee vrijliggende autorijstroken aangelegd. Aan de Kamperpoort-zijde is een vrijliggend tweerichtingsfietspad en een breed voetpad gerealiseerd. Aan de centrumzijde is een recreatief voetpad aan de
Pannekoekendijk en een drijvende steiger langs de Harm Smeengekade gerealiseerd. De rotonde Pannekoekendijk-Kamperpoortenbrug is tot een kruising met verkeerslichten omgebouwd en de rijrichting van de Hoogstraat is omgedraaid. Tevens zijn nieuwe bomen met een innovatief watergeefsysteem
aangeplant.

Halte Katwolderplein/Centrum

De nieuwe halte Katwolderplein/Centrum op de Pannekoekendijk heeft de centrumhalte functie van de bestaande halte Eekwal vervangen. In plaats van via de Eekwal, rijden veel buslijnen vanuit het NS-station een nieuwe route via de Burgemeester van Roijensingel, Harm Smeengekade en
Pannekoekendijk.

Regionale waterkering en beleving van water

Naast een belangrijke verkeersader zijn de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade een onderdeel van de regionale waterkering die Zwolle behoedt voor overstromingen. De dijk is opgehoogd in samenwerking met het waterschap en de provincie als onderdeel van het IJssel-Vechtdelta programma om beter
beschermd te zijn tegen hogere waterstanden door klimaatverandering. Tijdens de reconstructie zijn verkeer, waterveiligheid en ruimtelijke kwaliteit samengebracht. Naast de aanpassingen aan de weg en de aanpassingen op het gebied van de waterveiligheid, staat in de nieuwe inrichting ook de
beleving van het karakteristieke stadsgezicht en de dynamiek van het water centraal. Dit heeft geresulteerd tot de aanleg van de nieuwe recreatieve route langs de stadsgracht waar de drijvende steiger een onderdeel van is.

Bereikbare Binnenstad

Diverse maatregelen aan de westkant van de binnenstad zorgen voor een verbeterde doorstroming, verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Stadsentree Katerdijk als het eerste deelproject, is in de zomer 2012 succesvol heringericht. In december 2014 is de reconstructie Burgemeester Roelenweg
afgerond. De omvangrijke reconstructie aan de Pannekoekendijk en Harm Smeengekade is op 13 augustus 2015 gereed. De herinrichting van de Willemskade, die in 2017 gepland staat, is het laatste uit te voeren deelproject in het gebied en sluit aan op de plannen van de Spoorzone. Meer informatie
staat op www.zwolle.nl/bereikbarebinnenstad.