Behoud fietssnelweg op de Mient

Behoud fietssnelweg op de Mient!

Den Haag, 15 september 2015 – De Haagse Stadspartij en de PvdA in de Haagse gemeenteraad willen dat de fietssnelweg op de Mient behouden blijft. Zo blijkt uit schriftelijke vragen van de raadsleden Gerwin van Vulpen (HSP) en Lobke Zandstra (PvdA).

Londen en Parijs dromen hardop van een fietssnelwegen in hun stad. In Den Haag dreigt echter één van de weinige fietssnelwegen in de stad te verdwijnen. Langs de Mient ligt een royaal bemeten tweerichtingsfietspad dat onderdeel uitmaakt van een sterfietsroute. Maar de Mient wordt binnenkort heringericht om gestoken parkeren mogelijk te maken. In de nieuwe situatie komen naar verluidt fietspaden aan weerszijden van de weg te liggen.

Van Vulpen en Zandstra willen van het college weten of de verkeersituatie op de Mient na de herstructurering nog wel veilig is voor fietsers. Gerwin van Vulpen: "De Haagse Stadspartij wil het gebruik van de fiets stimuleren. Fietsen is gezond, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan de luchtkwaliteit in de stad. Snelle fietsroutes zijn daarbij van groot belang. Dan begrijp ik niet waarom we de fietssnelweg aan de Mient eerst nog asfalteren om hem vervolgens af te schaffen. Dat lijkt me zonde van het geld!"

Den Haag, 14 september 2015

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

SChriftelijke vragen: Fietssnelweg op de Mient dreigt te verdwijnen

Londen en Parijs dromen hardop van een fietssnelwegen in hun stad. In Den Haag dreigt echter één van de weinige fietssnelwegen in de stad te verdwijnen. Langs de Mient ligt een royaal bemeten tweerichtingsfietspad dat onderdeel uitmaakt van een sterfietsroute. Maar de Mient wordt binnenkort heringericht om gestoken parkeren mogelijk te maken. In de nieuwe situatie komen naar verluidt fietspaden aan weerszijden van de weg te liggen. Onder verwijzing naar artikel 30 van het reglement van orde leggen wij de volgende vragen voor aan het college voor:

1. Is er onderzocht of gestoken parkeren aan de Mient mogelijk is met behoud van het huidige tweerichtingsfietspad? Zo nee, waarom niet?

2. Belgisch onderzoek zou uitwijzen dat een tweerichtingsfietspad minder veilig is dan een eenrichtingsfietspad. Is het aantal ongevallen op dit deel van de sterfietsroute bijgehouden? En is er overwogen om aanvullende veiligheidsmaatregelen op de onoverzichtelijke kruisingen met Laan van Eik en Duinen en de Appelstraat te treffen? Zo nee, waarom niet?

3. Op de Mient rijdt een HTMBuzz-lijn en de maximum snelheid is 50 km per uur. Is 50 km per uur niet een te hoge snelheid langs auto's die gestoken geparkeerd langs de rijweg staan? Wordt dat na herinrichting teruggebracht naar 30 km per uur?

4. Worden de fietspaden in de nieuwe situatie vrijliggende fietspaden? Zo nee, passen fietsstroken bij de doelstelling en ambitie van een sterfietsroute? Zo ja, wat wordt breedte van deze fietspaden?

5. Het hele tweerichtingsfietspad wordt op dit moment opnieuw geasfalteerd. Welk budget is daar mee gemoeid? En uit welk potje kwam dat? Waarom is er niet met het asfalteren gewacht tot de definitieve herinrichting?

6. Voor de herinrichting van de Mient zal 700.000 euro onttrokken worden aan het Fietsplan 2015-2018. Dat is één vijfde van het totale fietsbudget. Kan het college aangeven of er dan voldoende budget overblijft om haar ambities voor het fietsen in de stad waar te maken?

Met vriendelijke groet,

Gerwin van Vulpen Haagse Stadspartij

Lobke Zandstra PvdA