PostNL rekent concurrenten te hoge tarieven

15-09-2015

PostNL benadeelt concurrerende postvervoerders door hen een te hoog tarief in rekening te brengen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat PostNL aan zijn concurrenten dezelfde tarieven en voorwaarden rekent als het bedrijf voor zijn eigen zakelijke klanten in rekening brengt. Om de overtreding te beeindigen heeft ACM een last onder dwangsom opgelegd, die kan oplopen tot EUR2.000.000.

Dit staat in een besluit van ACM dat afgelopen week openbaar werd na een uitspraak van de voorzieningenrechter. PostNL had de rechter gevraagd de verplichtingen uit het besluit te schorsen en bovendien de publicatie van dit besluit tegen te houden. De rechter heeft beide verzoeken afgewezen.

Netwerk

ACM heeft naar aanleiding van klachten van de kleinere postvervoerders Van Straaten Post en Intrapost onderzoek gedaan naar de tarieven en voorwaarden van PostNL. Zij moeten gebruik maken van het landelijke netwerk van PostNL voor post die zij met hun eigen netwerk niet kunnen bezorgen. De kleinere postvervoerders missen immers een netwerk om in heel Nederland vijf dagen per week post te bezorgen. PostNL kan deze dienst wel verzorgen. Henk Don, bestuurslid ACM: `Wij hebben geconstateerd dat PostNL hogere tarieven berekende voor concurrenten, terwijl de poststukken van PostNL en poststukken van andere postvervoerders op dezelfde manier behandeld konden worden in het sorteerproces. Dat heet strategisch productontwerp. De manier waarop PostNL hier gehandeld heeft, is verboden volgens de Postwet.'

Bezwaar

PostNL heeft tegen het ACM-besluit bezwaar gemaakt. Dit bezwaar is bij ACM in behandeling. PostNL moet ondertussen wel al aan de wettelijke verplichtingen voldoen. Henk Don: `Wij gaan ervan uit dat PostNL de last inderdaad zal uitvoeren, en dus voor zijn eigen klanten en voor andere postvervoerders dezelfde tarieven en voorwaarden rekent.'

Meer in deze zaak

* 15-09-2015 PostNL rekent concurrentie te hoge tarieven