Waarom zit Bits of Freedom op Facebook?


Dat is een vraag die we vaak krijgen. Immers, .we zijn regelmatig zeer kritisch op het advertentienetwerk dat zich voordoet als een sociaal netwerk.. We zijn er ook niet 100% happy mee, daarom houden we dat besluit vaak tegen het licht. En vooralsnog besluiten we om er te blijven. Hier leggen
we uit waarom.

Privacyschending? Facebook!
Bijna elke keer dat wij mensen spreken over privacyschendingen door bedrijven, beginnen ze uit zichzelf over Facebook. (Hoewel Google ook steeds vaker wordt genoemd.) Blijkbaar is dat het eerste waar mensen aan denken rondom het thema privacy. Ook mensen die zich niet dag in, dag uit verdiepen
in dit onderwerp voelen een steeds groeiend ongemak rondom de enorme hoeveelheden data die worden verzameld. En bij Facebook is dat het meest zichtbaar. Veel mensen zien eerst privacy in een persoonlijke laag (je oudtante en werkgever kunnen ook die ene genante foto zien), en beseffen zich
daardoor ook de achterliggende laag (Facebook kan zien wat mijn seksuele voorkeur is) en soms zelfs de laag die daar weer achter zit (dat soort gegevens kunnen overheden dus ook vorderen). Als mensen zich op Facebook steeds meer vragen stellen over privacy, kunnen we ze daar ook het beste
bereiken om antwoord te geven.

Welk laagdrempelig alternatief?
De gevorderde internetter kan makkelijker een (soort van) alternatief voor Facebook gebruiken. Van IRC-kanalen en RSS-feeds tot een gedecentraliseerde sociale netwerk zoals Diaspora*. Het probleem is dat we juist ook die mensen willen kunnen informeren die geen expert zijn. En zolang jouw
omgeving geen gebruik maakt van die alternatieven, kom je er zelf ook niet snel mee in aanraking.

Dat is precies het probleem van de monopoliepositie van Facebook: Zolang er te weinig mensen een alternatief gebruiken, zullen die alternatieven heel moeilijk serieus tegen Facebook kunnen opboksen. Tegelijkertijd zijn er ook genoeg voorbeelden uit het verleden die aantonen dat als een
kritische massa weggaat, zoiets wel degelijk kan. (MySpace of Hyves, anyone?) We blijven dus hopen dat er op een gegeven moment een privacyvriendelijker en laagdrempelig alternatief opbloeit, waardoor ook wij weg kunnen van de blauwe techgigant. Over ontwikkelingen op dat gebied zullen we
lezers blijven informeren, juist ook op Facebook.