Afschrapen wegdek Velsertunnel verloopt voorspoedig

Afschrapen wegdek Velsertunnel verloopt voorspoedig

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 18 september 2015- Laatste update: 18 september 2015 16:16 uur

Een test met het afschrapen van beton in het Velsertunnel-wegdek is donderdag 18 september voorspoedig verlopen. Rijkswaterstaat wilde onderzoeken wat de beste methode is om de zogeheten uitvullaag onder het asfalt te verwijderen. Tijdens de renovatie van 2016 is afschrapen van deze betonnen laag een van de methoden om de doorrijhoogte in de tunnel te vergroten.

Velsertunnel machine 1280x640

Voor de test donderdagavond zette Rijkswaterstaat een speciaal aangepaste freesmachine in, die de kracht heeft om door stalen krimpnet in het Velsertunnel-wegdek heen te schrapen. Een krimpnet gaat scheurvorming in het beton tegen.

Veelbelovend

Binnen een uur wist de freesmachine een vak van 15 meter asfalt te verwijderen. Volgens Ben van der Maat van Rijkswaterstaat een bemoedigend resultaat: `We wilden de techniek beproeven die we hebben gekozen om de betonnen laag onder het wegdek te verwijderen. Zo komen we tijdens de renovatie volgend jaar voor zo min mogelijk verrassingen te staan. De resultaten van deze test zijn veelbelovend.'

Gat gedicht

Tijdens de werkzaamheden was de tunnel vanaf 20.00 uur 's avonds tot 05.00 uur 's ochtends afgesloten. In die tijd heeft aannemerscombinatie Hyacint onder meer het gat in het wegdek weer gedicht, zodat het verkeer de volgende ochtend gewoon weer door de tunnel kon. Ook zijn er schoonmaakwerkzaamheden verricht in de zijkanalen van de tunnel. Na evaluatie van de testresultaten bekijkt Rijkswaterstaat of meer proeven nodig zijn.

Doorrijhoogte

De proef met de freesmachine is belangrijk voor de renovatie van de Velsertunnel vanaf april volgend jaar. Rijkswaterstaat wil de doorrijhoogte van de tunnel dan met 12 centimeter vergroten. Dit gebeurt onder meer door een deel van de uitvullaag aan te passen, waarbij de betonnen constructie van de Velsertunnel onaangeroerd blijft. Ook verwijdert Rijkswaterstaat in 2016 materiaal van het tunnelplafond. Vergroten van de doorrijhoogte moet ervoor zorgen dat de overlast door te hoge vrachtwagens vermindert.