Hardenberg en Dedemsvaart presteren goed ten opzichte van vergelijkb..


25 september 2015

Inwoners van Hardenberg en Dedemsvaart doen hun dagelijkse boodschappen vooral binnen de eigen woonplaats. De omzet van dagelijkse boodschappen is de afgelopen vijf jaar dan ook toegenomen. De omzet voor niet-dagelijkse producten is net als in de rest van Oost-Nederland de afgelopen vijf jaar
afgenomen. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2015.

Het Koopstromenonderzoek wordt iedere vijf jaar uitgevoerd en brengt het koopgedrag van consumenten in kaart. De resultaten van het Koopstromenonderzoek 2015 zijn gebaseerd op gegevens die in april en mei 2015 zijn verzameld. In het onderzoek is de totale omzet een belangrijke indicator.

Dit geeft aan in welke mate klanten bestedingen doen bij de winkelvoorzieningen in de kern. Dit wordt berekend door het aantal klanten te vermenigvuldigen met de gemiddelde landelijke besteding per hoofd van de bevolking, gecorrigeerd naar de inkomenssituatie in het gebied.

Dagelijkste sector belangrijk
Uit het onderzoek blijkt dat inwoners van de kern Hardenberg hun dagelijkse boodschappen vooral binnen de eigen kern doen. Ook inwoners vanuit andere delen van de gemeente Hardenberg komen voor de dagelijkse boodschappen naar de kern Hardenberg. De meeste omzet wordt gegenereerd in het
centrum, waarbij de dagelijkse sector een groot aandeel heeft.

De totale omzet in de dagelijkse sector is in de kern Hardenberg is met 4,6 % toegenomen naar EUR 70,9 miljoen, terwijl de omzet in de niet-dagelijkse sector juist met 15,7 % is afgenomen naar EUR 63,8 miljoen. Wel ligt de omzet van niet-dagelijkse producten in Hardenberg hoger dan in
vergelijkbare kernen.

Consumenten vanuit de gemeenten Ommen en Twenterand winkelen voor de niet-dagelijkse artikelen relatief vaak in Hardenberg. Inwoners uit Hardenberg kiezen voor hun dagelijkse boodschappen voor Hardenberg vanwege de nabijheid, bepaalde winkels en bereikbaarheid. Bij winkelen in Hardenberg
speelt daarnaast de veelheid aan winkels een rol. Bezoekers aan het centrum komen vooral met de auto. De fiets wint terrein. Bezoekers beoordelen de winkelvoorzieningen in Hardenberg over het algemeen als goed.

'Centrum verder versterken'
Henk Schoemaker, voorzitter van de Stichting Centrum Management Hardenberg herkent de cijfers: "Ook in het centrum van Hardenberg merken we de gevolgen van de verschuivingen in het winkellandschap. Denk aan de opkomst van online winkelen, maar ook de economische crisis en vergrijzing. Hierdoor
hebben we in het centrum vooral in de niet-dagelijkse sector te maken met teruglopende bestedingen."

Toch presteert het centrum goed ten opzichte van andere centra. "Daar hebben we de afgelopen jaren flink in geinvesteerd en dat willen we zo houden. Daarom werken we samen aan een actieplan om het centrum van Hardenberg verder te versterken en toekomstbestendig te houden."

Sterke lokale verzorgingsfunctie
Ook inwoners van Dedemsvaart blijven voor de dagelijkse boodschappen vooral in de eigen woonplaats. De omzet in de dagelijkse sector is licht gestegen naar EUR 44,4 miljoen. De omzet in de niet-dagelijkse sector is ook hier afgenomen naar EUR 26,8 miljoen. Voor de niet-dagelijkse bestedingen
zijn inwoners sterk georienteerd op Dedemsvaart zelf.

Voor huishoudelijke artikelen, kleding en elektronica heeft Dedemsvaart een sterkere lokale verzorgingsfunctie dan vergelijkbare plaatsen. De bestedingen van inwoners uit Dedemsvaart liggen hoger dan bij plaatsen van vergelijkbare omvang. De winkels in Dedemsvaart trekken ook inwoners van de
gemeenten De Wolden en Ommen.

Vervoermiddel
Het centrum is in de afgelopen vijf jaar belangrijk geworden als aankoopplaats voor zowel dagelijkse als niet-dagelijkse artikelen. Bezoekers kiezen ervoor om in Dedemsvaart boodschappen te doen vanwege de nabijheid, parkeergelegenheid en bereikbaarheid. Bij winkelen spelen ook het aanbod van
bepaalde winkels een rol. De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel.

De winkelvoorzieningen in Dedemsvaart worden over het algemeen goed beoordeeld. Dedemsvaart scoort ook goed ten opzichte van vergelijkbare kernen.

Koopzondagen, koopavonden en weekmarkt
Voor beide kernen geldt dat inwoners steeds meer online winkelen en hier ook meer aan besteden. Het gaat dan vooral om elektronica-artikelen en kleding.

Een kwart van de inwoners van Hardenberg en Dedemsvaart winkelt wel eens op zondag in omliggende steden. Dit is vaker dan vijf jaar geleden. Een derde van de inwoners van Hardenberg en een kwart van de inwoners van Dedemsvaart gaat maandelijks winkelen tijdens een koopavond, vooral in het
centrum van Hardenberg. De weekmarkten van Hardenberg en Dedemsvaart worden steeds vaker bezocht.