Kortingscode websites verliezen terrein aan andere kortingsconcepten


Website die altijd korting biedt in opkomst, ten koste van kortingscode websites

ROTTERDAM, 20150928 -- Veel kopers zoeken tegenwoordig standaard naar een kortingscode voordat men iets koopt bij een webshop. Daarnaast sturen webshops een enorme hoeveelheid acties en aanbiedingen de wereld in. Hiervan profiteren op dit moment de kortingscode websites nog het meest. Echter, het kortingsconcept waarbij je altijd extra korting krijgt op je aankoop (betaald uit de verkoopcommissie) is in opkomst, en bedreigt de hegemonie van de kortingscodesites. Maarten van Brummelen van mijnkorting.nl legt het uit.

Hoe werken de altijd-korting-websites?
Het is eigenlijk heel simpel: websites die altijd korting geven, betalen deze korting uit de verkoopcommissie die ze krijgen van verkopende webshops. Zo geeft mijnkorting.nl meestal zo’n 4 à 5% korting op aankopen bij 1900 verschillende webshops. Mijnkorting.nl maakt zelf nog een kleine marge, en is daarom geheel gratis en vrijblijvend te gebruiken. In korte tijd hebben zo’n 5000 mensen zich aangemeld voor mijnkorting.nl, en dat aantal groeit iedere dag. Daarnaast publiceert mijnkorting.nl natuurlijk ook alle kortingscodes, actiecodes en andere aanbiedingen van de aangesloten webshops op haar website, zodat leden kunnen profiteren van dubbele korting.

Bij welke webshops kun je op die manier korting krijgen?
We spreken hier niet alleen over de grote modewebshops. Ook voor meubels, verzekeringen, energiecontracten en telefonieabonnementen is op deze manier korting te realiseren. Vaak zijn dit hoge bedragen, omdat de commissie op deze producten ook hoog is. In een enkel geval loopt de korting op een aankoop op tot meer dan 50 euro.

Zijn er ook nadelen?
Klein nadeel is wel dat consumenten op hun gespaarde korting moeten wachten, want de commissie wordt pas definitief uitgekeerd door een webshop als ze zeker weten dat de goederen niet terug worden gestuurd. In het geval van 30 dagen retourrecht duurt dat dus ook 30 dagen. En als de goederen worden teruggestuurd of de bestelling wordt geannuleerd, dan wordt uiteraard ook de korting afgekeurd. Echter, consumenten snappen dit wel, en vinden het op die manier ook wel leuk om als het ware ‘korting te sparen’.

Waarom wint dit concept het van de kortingscode websites?
De groei van mijnkorting.nl gaat natuurlijk ten koste van de kortingscode websites. Mensen zijn het zat dat kortingscodes zo vaak niet werken. Het internet staat vol met kortingscodes die verlopen zijn. En bovendien hebben ze altijd in de kleine lettertjes een minimumbesteding staan. Daar kom je vaak pas achter als je bij de virtuele kassa bent. Bij het altijd-extra-korting concept is er geen minimumbedrag en de korting is nooit verlopen. Dit trekt consumenten aan die geen zin hebben om iedere keer weer het hele internet willen doorzoeken. Die melden zich dus aan bij mijnkorting.nl. Bovendien valt de korting altijd te combineren met kortingscodes en aanbiedingen, en krijg je dus dubbele korting.

Waar eindigt deze strijd?
In Engeland lopen ze voorop met dit soort concepten. Daar zie je dat kortingscode sites de slag al verloren hebben. Een partij als Quidco bijvoorbeeld, die ook altijd extra korting biedt, heeft inmiddels 2 miljoen leden. Het is zeer waarschijnlijk dat het in Nederland, als land van de koopjes en aanbiedingen, ook snel die kant op gaat. Zeker als een concept zoals mijnkorting.nl bekend wordt onder het grote publiek kan het hard gaan.