Solide en sociale begroting 2016: nieuwe investeringen en lasten voo..


Het college presenteert voor 2016 en de volgende jaren een solide en sociale begroting. Een begroting waar we trots op zijn. Er is zowel op het bestuurlijk als ambtelijk vlak veel inzet geweest om een solide begroting te presenteren. Zo zijn wij er in geslaagd de bezuinigingsopdracht die we
hadden voor de komende jaren, oplopend naar EUR 350.000,-- vanaf 2018 volledig weg te werken. Bovendien dalen de lasten voor de gemiddelde woningeigenaar met 1,5 %, voor de gemiddelde huurder met 4,5 %.
foto

Er wordt voor 16,5miljoen aan investeringen gedaan. Zo wordt er extra geld beschikbaar gesteld voor preventief beleid in de zorg, draaien we de bezuinigingen op het evenementenbeleid terug, is er geld voor een extra ontsluiting voor bedrijventerrein 't Lochter en maken we middelen vrij voor
cultuur. Daarnaast gaan we door met het ingezette werkgelegenheidsbeleid en is er extra budget voor gemeentelijke monumenten.

Belastingen
De belastingdruk (het totaal aan OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing) daalt voor een gemiddelde woningeigenaar(tevens gebruiker) met 1,5%. De belastingdruk voor een gemiddelde woninghuurder daalt met 4,5%. Bij een woningwaarde van EUR 500.000,-- blijft de belastingdruk ongeveer gelijk.

Deze daling is de optelsom van enkele tariefstijgingen (rioolheffing en afvalstoffenheffing met 2% en OZB met 3%) minus de teruggave van EUR30 per huishouden aan afvalstoffenheffing in 2016. De hoogte van de voorziening Afvalinzameling laat dat toe.

De drie decentralisaties
De participatiewet legt een extra verantwoordelijkheid bij de gemeente als het gaat om het weer aan het werk helpen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het begeleiden van mensen om werk te vinden is speerpunt van beleid. Wij werken hierbij nauw samen met het bedrijfsleven.
Doelgroepen zoals jongeren van het speciaal onderwijs en ouderen hebben onze speciale aandacht.

Soweco
Voor de uitvoering van de sociale werkvoorziening werken we in regionaal verband samen in de GR Soweco. Duidelijk is dat Soweco de komende jaren geconfronteerd wordt met dalende budgetten, geen instroom en daarmee een lastig financieel perspectief. In de gemeentebegroting is rekening gehouden
met een stijgende bijdrage aan Soweco.

Wmo
Binnen de middelen van de (oude) Wmo zijn gelden vrijgemaakt voor preventief beleid en succesvolle lopende pilots worden structureel voortgezet. Zo wordt in 2016 de jeugdarts nog meer ingezet en worden gelden vrijgemaakt voor preventieve inzet van consulenten. Ook worden middelen vrijgemaakt
voor preventief beleid geestelijke gezondheidszorg, voor gebiedsgericht werken, voor mantelzorg en voor sport als instrument in het sociaal domein. Het vrijmaken van deze middelen is mogelijk doordat minder mensen een beroep doen op de Wmo. Er worden structureel minder Wmo voorzieningen
verstrekt.

De reserve Wmo is opgeheven en opgegaan in de reserve Sociaal Domein. De Wmo individuele verstrekking oud zijn dan ook in de reguliere begroting opgenomen. De uitgaven zijn stabiel en inzichtelijk. Het positieve saldo van EUR 400.000,- is structureel verwerkt in de gemeentebegroting.

Onzekerheid over de uitgaven, verdeelmodellen en lange termijneffecten van de drie decentralisaties zullen blijven bestaan.

Andere belangrijke ontwikkelingen 2016 en verder

* We werken aan een nieuw en dynamisch cultuurbeleid, dat tot stand komt in co-creatie met de sector, met vrijwilligers en verenigingen. Hiervoor is geld gereserveerd.
* Een ander co-creatietraject is dit jaar al gestart: over de toekomst van het centrumgebied, inclusief de herinrichting van de Grotestraat. De ondernemers hebben uitgesproken hieraan actief financieel te willen bijdragen. Daarnaast is het van groot belang dat ondernemers en
vastgoedeigenaren concreet aangeven hoe zij, naast de financiele bijdrage, deze uitdagingen samen met ons willen aangaan. We willen de afspraken daarover met ondernemers en vastgoedeigenaren borgen in een samenwerkingsconvenant en voor zover nodig in bindende juridische contracten.
* Het terugdringen van de overcapaciteit van woningbouw is een belangrijk thema waar we in 2016 daadkrachtig invulling aan willen geven. De te realiseren woningbouwplannen dienen te worden teruggebracht binnen de bestemmingsplancapaciteit. Dat betekent enerzijds keuzes maken in de bestaande
plannen en anderzijds ruimte creeren voor nieuwe, goede initiatieven.
* De voorbereidingen voor het realiseren van de Noordzuidverbinding zijn in volle gang. Naar verwachting zal de aanleg van de weg in 2016 worden aanbesteed en zal een begin met de feitelijke aanleg worden gemaakt.
* Eind 2015 vindt de besluitvorming plaats over de nieuwe gemeenschappelijke regeling Regio Twente. 2016 wordt het jaar waarin op de nieuwe manier zal worden samengewerkt. Ook moet hier het Twentebedrijf als ontwikkeling in regionaal verband worden genoemd. Als 14 Twentse gemeenten willen we
taken op het terrein van bedrijfsvoering meer samen uit gaan voeren. Als gemeente Hellendoorn gaan we in 2016 proactief mee in deze ontwikkeling.



* raadsbrief-belastingen.pdf
* Raadsbrief-Masterplan-centrum-Nijverdal.pdf
* Raadsbrief-Wmo-en-jeugdzorg.pdf