Willemstad en industrieterrein in etalage van warenhuis Moerdijk


Geplaatst: 1-10-2015

Het Moerdijkse college heeft de visie voor Moerdijk Marketing vastgesteld. De basis hiervoor ligt in het onderzoek dat bureau Dietz communicatie heeft verricht in de gemeente Moerdijk. In de visie kiest het college ervoor om Moerdijk als een `warenhuis' te vermarkten. Willemstad en het
zeehaven- en industrieterrein Moerdijk moeten daarbij als etalage-items bezoekers, bewoners en bedrijven verleiden om het warenhuis binnen te komen en het rijke en veelkleurige assortiment van de gemeente Moerdijk te ontdekken.

City Marketing

De gemeenteraad en het college hebben voor de periode 2014-2018 promotie van de gemeente Moerdijk expliciet als speerpunt benoemd. De ambitie van het college is dat Moerdijk een gemeente is waar het aantal inwoners en voorzieningen op peil blijft en waar de werkgelegenheid toeneemt. Het
instrument citymarketing kan daaraan een bijdrage leveren.
De gemeente heeft daarom bureau Dietz Communicatie ingeschakeld om een nadere analyse van het de karakteristieken en kenmerken van Moerdijk te maken, en de kansen voor marketing op de terreinen wonen, werken en recreatie in beeld te brengen. Zij zijn daarvoor een week `ondergedompeld' in
Moerdijk en spraken met ruim 100 mensen vanuit verschillende achtergronden en belangen over Moerdijk.

Visie Moerdijk Marketing

De gemeente Moerdijk is, volgens Dietz, het ontdekken meer dan waard. Het DNA van de kernen verschilt echter enorm. Het is een mix van geloof, cultuur en herkomst. Vanwege de enorme verschillen tussen de kernen is er van een specifiek DNA van Moerdijk geen sprake. Het is een verzameling van
verschillende identiteiten met verschillende doelgroepen. Moerdijk is te typeren als een paraplumerk, ofwel een warenhuis met voor ieder wat wils, waar een uitwisseling tussen de verschillende kernen gestimuleerd moet worden. Willemstad en het haven- en industriegebied zijn het meest kansrijk
om relevant en onderscheidend te zijn en respectievelijk meer bezoekers en bedrijven aan te trekken. Beide merken dienen wel verder geladen te worden en moeten bijdragen aan een spin off. Het zijn de poorten naar de andere kernen binnen de gemeente. Maar ook naar elkaar. Beide kunnen elkaar
versterken. Willemstad en het haven- & industriegebied staan daarom als het ware in de etalage van warenhuis Moerdijk en moeten de verschillende doelgroepen motiveren om het warenhuis te betreden en de rest van de gemeente Moerdijk te leren kennen, want hoewel Moerdijk heel veel aspecten in
zich heeft om een sterk merk te worden, is dat op dit moment nog niet het geval.

Wethouder Zwiers (profit): "Een etalage wil bezoekers verleiden om de winkel binnen te stappen. Zo is het met citymarketing ook. Ook in een winkel kun je niet alles in een etalage zetten, want wie niet kiest wordt niet gekozen."

Vervolg

De verdere uitwerking van Moerdijk Marketing wordt nu uitgewerkt en geconcretiseerd in een plan van aanpak voor 2016, dat dit najaar wordt opgesteld in samenwerking met inwoners en bedrijven.

Wethouder Fakkers (financien, communicatie & participatie): "Als we als overheid, ondernemers en inwoners samen hiermee aan de slag gaan is dat niet alleen goed voor Willemstad of het industrieterrein, maar voor alle kernen in Moerdijk. En zelfs daarbuiten."

Bijlagen

* Samenvatting visie Moerdijk Marketing (pdf, 169 kB)
* Presentatie visie Moerdijk Marketing (pdf, 8 MB)