Handel spreekt positieve intentie uit voor promotie bloemen en planten


08 oktober 2015

Handel spreekt positieve intentie uit voor promotie bloemen en planten

Tijdens het Klantenplatform op donderdag 24 september hebben de handelspartijen de positieve intentie uitgesproken om mee te betalen aan de promotie van bloemen en planten. Ze zijn het eens over gezamenlijke zeggenschap over de besteding

Floraholland Servaas

Servaas van der Ven, manager commercie: "We moeten meer aan gezamenlijke promotie doen om groei in de markt te krijgen." De handel heeft vertrouwen in de strategie voor FloraHolland2020, en wil om die reden bijdragen aan de promotie. Daarnaast vindt de handel dat FloraHolland transparanter is,
en dat leidt tot betere verhoudingen.

6 miljoen euro voor promotie

Het is de bedoeling dat de handel volgend jaar 6 miljoen euro in promotie steekt. Met de 8 miljoen euro die telers via FloraHolland opbrengen, komt het totale budget in 2016 uit op 14 miljoen euro. De handel gaat zijn bijdrage via FloraHolland afdragen. Kwekers en handelaren gaan gezamenlijk
bepalen hoe het budget wordt besteed. Tijdens de algemene ledenvergadering op 15 oktober spreken de leden van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) zich uit over het plan. Zij zijn tot nu toe wel voorstander van een promotiebijdrage.

Tot 2012

In 2012 kwam er een einde aan de gezamenlijke promotie van handel en kwekers door onenigheid over de wijze van afdracht. Toen ging de bijdrage van de handel ook via FloraHolland.

Experience Center moet boegbeeld van sierteeltsector worden

Een ander onderwerp dat tijdens het Klantenplatform aan de orde kwam is het Experience Center in Aalsmeer. "Dit moet het boegbeeld van de sierteeltsector worden, waar toeristen kennis kunnen maken met onze bloemen en planten", vertelt Servaas. Het moet een internationaal inspiratiecentrum
worden voor spelers van binnen en buiten de sierteeltsector. Bezoekers moeten hier gestimuleerd worden om meer aan bloemen en planten te besteden. "Het Experience Center gaat lijken op Corpus in Leiden; het wordt net zo interactief. Hier kunnen nieuwe producten worden geliket of gedisliket.
Deze informatie nemen we vervolgens mee in de keten naar kwekers of veredelaars."

Attracties met internationale allure

Hoeveel bezoekers verwacht FloraHolland hier te trekken? "300.000 consumenten per jaar. Amsterdam trekt nu de meeste toeristen van ons land. En is op zoek naar attracties met internationale allure omdat de stad zelf overbelast is, en heeft FloraHolland daarom benaderd." Is er ook een link met
de Keukenhof? "Waarschijnlijk komt die er wel. We kunnen denken aan een ticket voor beide attracties bijvoorbeeld." De kosten van het Experience Center zijn 28 miljoen euro, dat deels door banken, marktpartijen en de publieke sector wordt gefinancierd.

Investeren

Op dit moment vinden er gesprekken plaats met banken, de exploitant, overheden en het Amsterdam Economic Board over dit centrum. "Er is veel enthousisasme, maar uiteindelijk moeten er ook ondernemers bereid zijn om mee te investeren. En of dat gaat lukken moeten we nog afwachten " al dus
Servaas. "We kunnen terug kijken op een positief klantenplatform waarin de toekomst centraal stond. Om samen te werken aan de ambitie dat meer consumenten, meer uitgeven aan bloemen en planten!"