Missie geslaagd: studentraket bereikt 21,5 km hoogte

16 oktober 2015 door Webredactie Communication - Het was een dag gespannen wachten op de goede windrichting, maar vanmiddag om 16:33 u. schoot ie omhoog vanaf een basis aan de Spaanse zuidkust. De raket Stratos-II+, gebouwd door een groep studenten van de TU Delft bereikte een hoogte van 21.457 m. Daarmee verpulverden ze hun eigen Europese en studenten hoogterecord van 12.5 km.

De raket had drie experimenten aan boord en was helemaal door de studenten zelf ontwikkeld en gebouwd, inclusief het belangrijkste onderdeel: de raketmotor. Deze is `hybride'. De brandstofkern bestaat uit een mengsel van aluminiumpoeder, kaarsvet en sorbitol (koffiezoetjes), waar onder hoge druk lachgas doorheen geblazen wordt. Na de succesvolle lancering kunnen de studenten zich helemaal gaan richten op hun volgende, en ultieme doel: als eerste studentengroep met een raket de grens van de ruimte halen (100 km).

Hoogterecord

In 2009 lanceerden de studenten al Stratos I. Deze voorganger bereikte toen een hoogte van 12,5 km, een Europees hoogterecord voor zelfbouwraketten. In oktober vorig jaar werd er een poging ondernomen om het record opnieuw aan te scherpen met de Stratos II, maar dat lukte niet,. Een van de veiligheidssystemen, het `Flight Abort System' haperde en een lekkende oxidatortank gooide op het laatste moment roet in het eten. "Gelukkig heeft dit ons de tijd gegeven om extra testen uit te voeren, en waar nodig verbeteringen aan te brengen" aldus projectleider Jeroen Wink van DARE. In de week van 13 oktober gaat het studententeam DARE opnieuw een poging wagen op een lanceerbasis in Zuid-Spanje, met een verbeterde raket, de Stratos II+.

Verbeteringen

De raket heeft een aantal grote verbeteringen doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Het Flight Abort System is volledig opnieuw ontworpen, om er zeker van te zijn dat de vlucht niet onnodig afgebroken zal worden. Daarnaast is het onderdeel waar vorig jaar het lek ontstond verbeterd. "We hebben bovendien de ergonomie van de raket verbeterd, waardoor we een stuk makkelijker onderdelen kunnen verwisselen. De vorige keer hadden we het probleem dat je ook bij moderne auto's ziet: om een koplampje te vervangen moet soms de hele bumper eraf. Zoiets hadden we ook bij Stratos-II, maar nu zijn de onderdelen veel toegankelijker" aldus Ralph Huijsman, teamlid en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.

Hybride raketmotor

Ook de raketmotor zelf is opnieuw onder de loep genomen. De motor levert genoeg stuwkracht om een kleine auto te lanceren, en is door de studenten zelf ontworpen, gebouwd en getest. De raketmotor werd dit jaar vier keer ontstoken in een bunker van TNO in Rijswijk, terwijl deze aan de grond is verankerd. Het gebruikte motortype is een hybride, een tussenvorm tussen een raket met vaste brandstof en een raket met vloeibare brandstof. "Het lawaai van de motor is overweldigend" vertelt Jeroen Wink. "Het is fantastisch om dan je eigen raket te zien vliegen."

Lachgas, kaarsvet en koffiezoetjes

De hybride raketmotor van de Stratos II+ heeft een verbrandingskamer met vaste brandstof waar een oxidator (lachgas) in gespoten wordt. Als stuwstof van de motor gebruiken de studenten een opvallende brandstofcombinatie met ingredienten die ook te vinden zijn in koffiezoetjes en kaarsvet. In combinatie met het lachgas levert deze opmerkelijke samenstelling, een efficiente voortstuwing. De raket ging 2545 km/h, ongeveer twee keer de snelheid van het geluid.

Experimenten

Stratos II+ neemt drie experimenten mee. Het belangrijkste is een radioastronomieexperiment van de Radboud Universiteit, dat meet hoe ver radiostraling uit de ruimte in de atmosfeer doordringt. Daarnaast vliegt er een experiment mee dat positie- en snelheidsbepaling zonder GPS uitvoert. Mede met dit experiment kan de hoogte van de vlucht bepaald worden. Tot slot is er een technisch experiment aan boord dat beelden vanuit de raket live naar de grond stuurt.