Consumenten begrijpen, beinvloeden en stimuleren tot aankoop


19 oktober 2015

Consumenten begrijpen, beinvloeden en stimuleren tot aankoop

Het programma Consumer is druk bezig geweest met het luisteren naar de markt (leden, klanten, experts uit andere sectoren) en het beter leren kennen van de consument.

Florahollandconsument

Dit alles om een stijging van 20% van de Europese bloemen- en plantenconsumptie te realiseren. Want dat is onze doelstelling voor 2020 die we samen met de sector gaan realiseren.

Health, Emotions & Wellbeing

Ook hebben we onze missie en onze centrale thema's 'Health, Wellbeing & Emotion' geformuleerd. Deze thema's zijn internationaal universeel van kracht en staan door trends als vergrijzing en verstedelijking in de belangstelling.

* Bloemen en planten versterken een gezond woon-, werk- en leefklimaat (Health)
* Zij vervullen een geluksgevoel en andere emoties (Emotions)
* Dragen bij aan het welzijn van mensen (Wellbeing)

Consumenten begrijpen en helpen

Binnen het programma Consumer zijn kennis en innovatie belangrijke pijlers. Willen wij de consument verleiden meer bloemen en planten te kopen? Dan is het belangrijk dat wij zijn behoeften begrijpen. En deze kennis vervolgens omzetten in een marktgerichte benadering, mooie producten en
innovaties waar consumenten mee uit de voeten kunnen.

Maak het de consument makkelijk

In augustus 2015 startten we een onderzoek naar de beweegredenen (drivers) van consumenten om wel of geen bloemen of planten te kopen. Uit de eerste resultaten in Nederland blijken het ongemak van de aankoop, de verzorging en het vervoersdilemma belangrijke drivers. 'Maak het mij
gemakkelijker' zegt de consument. De onderzoeksresultaten uit Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk volgen binnenkort.

Wat staat er voor de komende maanden op de agenda?

* Vaststellen van de onderzoeksagenda voor 2016
* Verdiepen van de drie internationale thema's Health, Wellbeing & Emotion
* Voorbereiden TV-format 'Hollands Beste Bloemstylist' voor Frankrijk
* Internationaal driveronderzoek
* Uitwerken van de richting waarin we de consument kunnen verleiden om meer uit te geven aan bloemen en planten
* Vormgeven van omgevingen waar we innovaties, oplossingen en ideeen kunnen testen.