Nederlands toerisme begint zomer sterk met 14% meer overnachtingen
Nederlands toerisme begint zomer sterk met 14% meer overnachtingen
Juli was een wederom uitstekende maand voor het Nederlands toerisme. Het aantal gasten groeide met maar liefst 10% naar 4 miljoen en het aantal overnachtingen met zelfs 14% naar 14,8 miljoen. Het inkomend toerisme (+15%) is de motor voor het Nederlands toerisme maar ook het binnenlands toerisme (+6%) zat in de plus. Opvallend is dat vooral de verblijfsrecreatie aan de groei bijdraagt. Dat blijkt uit nieuwe, voorlopige, gegevens van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
De groei zit er flink in want over de eerste zes maanden van 2015 steeg het aantal gasten in Nederlandse hotels, bungalowparken, kampeerterreinen en groepsaccommodaties met 7,1%. Zie hiervoor een eerder gepubliceerd uitgebreid artikel. Juli was in dat kader met een groei van 10% een sterke maand. Opvallender is de nog sterkere groei van het aantal overnachtingen (14%). Meestal zien we een tegenovergestelde ontwikkeling waarbij het aantal gasten sterker stijgt dan het aantal overnachtingen. Dat komt omdat de groei vooral in de verblijfsrecreatie zat. Daar groeide het aantal overnachtingen (+17%) veel sterker dan het aantal gasten (+13%). In de hotelsector groeide het aantal gasten (+7%) min of meer even sterk als het aantal overnachtingen (+6%).
Bezettingsgraad omhoog
Mede als gevolg van de sterke groei van het aantal overnachtingen steeg de bezettingsgraad in Nederlandse logiesaccommodaties van 30,9% naar 34,9%. Daarbij profiteerden alle accommodatietypen. De groei was het sterkst bij de bungalowparken waar de bezettingsgraad van 42.6% naar 51,5% steeg.
Steeds meer buitenlandse gasten
In juli 2015 was 41% van alle gasten in logiesaccommodaties uit het buitenland afkomstig. Dat aandeel is de afgelopen vier jaar sterk toegenomen, in 2012 kwam nog maar 37% uit het buitenland. In juli 2015 kwamen 1,7 miljoen gasten (+15%) uit het buitenland die 5,1 miljoen overnachtingen (+21%) realiseerden. Ook de binnenlandse belangstelling groeide maar een stuk minder (+6% gasten / +10%) overnachtingen.
Tabel 1: Kerncijfers Nederlands toerisme, juli 2014 - juli 2015 Totaal logiesaccommodaties 2014 2015 Mutatie Gasten totaal 3.700 4.060 10% w.v. uit Nederland 2.246 2.385 6% w.v. uit buitenland 1.455 1.675 15% Overnachtingen totaal 12.979 14.765 14% w.v. uit Nederland 8.798 9.706 10% w.v. uit buitenland 4.181 5.059 21%
Gemiddelde maand voor hotelsector
De hotelsector had een gemiddelde maand achter de rug. Het aantal gasten steeg met 7% naar 2,3 miljoen en het aantal overnachtingen met 6% naar 4,2 miljoen. In hotels bleef de gemiddelde verblijfsduur op 1,8 nacht staan. Ten opzichte van juli 2012 (1,9 nacht) zien we wel een lichte daling.Tabel 2: Kerncijfers Nederlands toerisme, juli 2014 - juli 2015 Hotels 2014 2015 Mutatie Gasten totaal 2.177 2.340 7% w.v. uit Nederland 1.091 1.134 4% w.v. uit buitenland 1.086 1.205 11% Overnachtingen totaal 3.985 4.226 6% w.v. uit Nederland 1.902 1.930 1% w.v. uit buitenland 2.083 2.297 10%
Bungalowparken groeien sterk
Voor het eerst hadden bungalowparken in de maand juli meer gasten dan kampeerterreinen. In totaal brachten 801.000 gasten in juli 2015 een vakantie door op een bungalowparken, een toename met maar liefst 25%. Het aantal daarmee gepaard gaande overnachtingen steeg met 26% naar 4,8 miljoen. Alhoewel het aantal gasten uit het buitenland met een aandeel van 33% minder van belang is als de binnenlandse markt zat de sterkste groei in het inkomend toerisme (+34%). Het aantal gasten uit het binnenland groeide met 21% ook sterk. De groei van overnachtingen van buitenlandse gasten was ronduit spectaculair (+38%). De gemiddelde verblijfsduur op een bungalowpark steeg licht naar 5,9 nacht.
Tabel 3: Kerncijfers Nederlands toerisme, juli 2014 - juli 2015 Verblijfsrecreatie 2014 2015 Mutatie Gasten totaal 1.524 1.720 13% w.v. uit Nederland 1.155 1.251 8% w.v. uit buitenland 369 469 27% Overnachtingen totaal 8.994 10.539 17% w.v. uit Nederland 6.896 7.776 13% w.v. uit buitenland 2.098 2.763 32%
Toenemende buitenlandse belangstelling voor kampeerterreinen
Ook kampeerterreinen hebben een goede julimaand achter de rug. Het aantal gasten (+4%) groeide weliswaar bescheiden maar het aantal overnachtingen groeide met 10% een stuk sterker. Ook hier kwam de groei vooral uit het buitenland (+22% in gasten / +27% in overnachtingen). Omdat hier de buitenlandse gasten sterk in de minderheid zijn (23%) was de impact op de totale markt beperkt. Nederlanders gingen in juli 2015 niet meer kamperen in eigen land (groei -0%) maar verbleven wel langer (+7%). Op kampeerterreinen ging de gemiddelde verblijfsduur tussen juli 2012 en juli 2015 omhoog van 6,0 nacht naar 6,6 nacht.
Groepsaccommodaties groeien mee
Groepsaccommodaties zagen het aantal gasten stijgen met 4% naar 132.000. Het aantal overnachtingen nam met 15% toe naar 602.000.