Gladheidsbestrijders van de provincie Noord-Holland klaar voor de wi..


28 oktober 2015 - Nieuwsartikel

De jaarlijkse `vlootschouw' van alle strooimaterieel is weer achter de rug. Resultaat: de strooiers van de provincie zijn klaar voor het komend winterseizoen, dat voor Noord-Holland officieel komende zondag 1 november start.

Laat de vorst maar komen!

De maand oktober is alle materieel om de gladheid in de provincie te bestrijden aan een grondige inspectie onderworpen. Alle strooiers zijn nagelopen en afgesteld, alle koppelingen tussen strooiers en vrachtwagens gecontroleerd en een aantal kleine gebreken is verholpen.

controle strooiwagens voor de winter 2015-2016

controle strooiwagens voor de winter 2015-2016

Jos Groot, weginspecteur en deze winter voor het eerst ook gladheidcooerdinator, begeleidt de laatste vlootschouw van dit jaar, op Steunpunt Hoofddorp. Hij licht de schouw toe: "In de zomer vindt periodiek onderhoud aan het strooimaterieel plaats en wordt alles geschilderd. Nu testen we of
alles ook naar behoren werkt. Dat is nuttig, want je vindt toch altijd wel een paar kleine gebreken, zoals onderdelen die door achtergebleven zout zijn gaan vastzitten. De monteurs met hun mobiele werkplaats kunnen deze euvels snel verhelpen."

zoutvoorraad in loods Steunpunt Hoofddorp

zoutvoorraad in loods Steunpunt Hoofddorp

Wanneer strooien

Voor de provincie is veiligheid op de weg in de wintermaanden van groot belang. Als er gladheid dreigt, of als het al glad is, rukken de strooiers uit om te strooien of om sneeuw te ploegen. 80% van de strooibeurten zijn `preventief': om gladheid te voorkomen. De resterende 20% gebeurt
`curatief': als het al glad is, bijvoorbeeld als het sneeuwt of ijzelt.

Zout op voorraad

In totaal heeft Noord-Holland een voorraad van bijna 5000 ton zout verdeeld over 8 zoutloodsen. Deze voorraad wordt de hele winter door op peil gehouden. "In Hoofddorp ligt ongeveer 750 ton. Twee winters geleden waren we na een aantal barre winterdagen door onze voorraad heen. Dat zal ons niet
nog een keer gebeuren! Dus nu hebben we het beleid dat we na elke twee strooibeurten, dan wel 100 ton gestrooid zout, de voorraad direct aanvullen," vertelt Groot.

in de mobiele werkplaats worden alle aangetroffen gebreken dierct verholpen

in de mobiele werkplaats worden alle aangetroffen gebreken dierct verholpen

Innovatie in de cabine: tablet en GPS rijden mee

Afgelopen winter werd er anders gestrooid dan voorgaande jaren. Dat verschil zit hem niet in de strooimethode, maar in de bijrijder. De provincie schrijft niet langer een bijrijder voor, waardoor in de cabine nu op een andere manier keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld met een tablet met een
speciale applicatie waarin de te rijden route, de aanbevolen strooibreedte en hoeveelheid te strooien zout zijn ingevoerd. De applicatie waarschuwt waar de chauffeur breder moet strooien (bijvoorbeeld ter hoogte van een vluchtstrook) of waar een dubbele hoeveelheid zout gebruikt moet worden
(op gevaarlijke plekken, zoals zoab en viaducten). "De applicatie is nieuw. We moeten in de praktijk ondervinden hoe het bevalt om met een tablet-en dus zonder een bijrijder- te rijden," aldus Groot.

"Ook gaan we komende winter voor het eerst met een zogenoemd strooimanagementsysteem werken: een GPS op de strooier registreert de gereden route en de hoeveelheid gebruikt zout per m2. Die informatie heeft twee doelen," legt Jos Groot uit: "Dankzij het GPS-systeem hoeven wij als weginspecteurs
de strooiroutes ter controle niet meer na te rijden. Want het systeem laat zien dat de route is gereden, hoe snel de route is gereden, hoeveel er ter plekke is gestrooid en hoeveel natzout er is gebruikt, links-/rechtsverstelling en de tijd. Zo weten we ook direct hoeveel zout er in de
provincie is gebruikt en dus ook met hoeveel zout we de voorraden moeten aanvullen."

In Hoofddorp is er nu nog maar een GPS (in de hele provincie nu nog zes), maar voor 12 november worden alle strooiers ermee uitgerust. Gaat het begin november vriezen, dan moeten Jos Groot en zijn collega-weginspecteurs de routes dus nog wel als vanouds narijden.

alle strooiers zijn nagelopen en afgesteld

alle strooiers zijn nagelopen en afgesteld

Vastzittende klep

Tijdens de vlootschouw in Hoofddorp werd ook een iets groter gebrek aangetroffen: een vastzittende klep in de calciumtank. Groot: "De provincie strooit in de meeste gevallen 100% nat, dat wil zeggen een mengsel van calcium en zout. De `natte' component is vloeibare calciumchloride, wat in
tanks wordt bewaard. Voor het strooien, wordt deze calciumchloride verdund met grondwater. Het bleek dat het grondwater een mineraal bevat dat neerslag veroorzaakt op de sluitklep, waardoor die bleef hangen. Die hebben we net zorgvuldig schoongemaakt en alles werkt nu weer zoals het hoort."

Tips voor weggebruikers

Groot heeft een aantal tips voor de weggebruikers: "Bij winterse omstandigheden is het belangrijk om goed geinformeerd de weg op gaan en het rijgedrag aan te passen: verlaag uw rijsnelheid en houd voldoende afstand. En weet dat het zout niet meteen na een strooiactie werkt; het moet eerst
worden ingereden door het verkeer. Houd daar rekening mee!"

Klaar voor de winter

In het oosten en zuiden van het land zijn de eerste sneeuwvlokken al gevallen, maar het winterseizoen moet voor de provincie Noord-Holland nog beginnen. De mannen, een vrouw en de spullen van de gladheidsbestrijding zijn er klaar voor: het materieel is op orde, de chauffeurs zijn geinstrueerd
en de routes doorgenomen. Zodra er gladheid wordt verwacht, dan wel geconstateerd, staan ze paraat om, zelfs midden in de nacht, de weg op te gaan. Na elke strooiactie komen ze terug op hun steunpunt. Voor een `bakkie, een soepie, een warm happie' en om de zouttanks na elke strooiactie schoon
te spuiten. Niets wordt aan het toeval overgelaten in Noord-Holland!

de chauffeurs worden geinstrueerd door de gladheidscooerdinator

de chauffeurs worden geinstrueerd door de gladheidscooerdinator

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel