Reizigers vragen snellere Beneluxtrein


woensdag, 28 oktober 2015 20:05

BeneluxtreinReizigersorganisaties TreinTramBus en Rover bedanken de Nederlandse Parlementaire Enquetecommissie voor het onderzoek naar het Fyra-debacle, maar vragen de spoorwegen nu om werk te maken van snellere Beneluxtreinen.

De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Antwerpen was duur maar nodig voor extra spoorcapaciteit in de corridor Amsterdam - Brussel. Nu wordt deze lijn onderbenut omdat tussen Breda en Antwerpen alleen de Thalys er gebruik van maakt. De Beneluxtrein zou een waardig alternatief voor de
geflopte Fyra moeten zijn, maar die rijdt in een slakkengang van Amsterdam naar Brussel via de oude lijn. In 2009 bedroeg de reistijd Brussel-Zuid - Amsterdam-Centraal 2u46, nu is dat 3u19 geworden.

De reizigers steunen het plan van de spoorwegen om de Beneluxtrein ten zuiden van Rotterdam via de HSL te laten rijden. Dit plan heeft een jaar vertraging opgelopen, zo kondigde Jo Cornu, CEO van de NMBS, vorige week in de Belgische Kamercommissie Infrastructuur aan. Bovendien is het
onduidelijk of de reistijden naar en vanuit de Nederlandse Randstad dan korter zullen worden. Zo worden kansen gemist om betere verbindingen tussen Belgie en Nederland tot stand te brengen.

In 2013 is afgesproken dat er na invoering van de Beneluxtrein via de HSL een goede treindienst tussen Antwerpen en Roosendaal zou blijven bestaan. De spoorwegen komen nu terug op die afspraken en willen tussen Antwerpen en Roosendaal alleen een stoptrein of voorstadstrein de grens over laten
rijden. De intercitytrein uit Antwerpen blijft op 700 meter voor de grens eindigen. De reizigersverenigingen eisen dat de IC wordt doorgetrokken tot Roosendaal om zo een snelle verbinding met Zeeland en westelijk Noord-Brabant te behouden. De oude landsgrenzen zouden in het moderne Europa geen
hindernis meer mogen vormen voor een goed spoorverkeer.

Wij doen een beroep op NMBS en NS, op de Belgische en de Nederlandse regering, om in goede samenwerking, de Benelux waardig, een betrouwbare en snelle Beneluxtrein te laten rijden via de HSL. Dan krijgen de reizigers en de belastingbetalers eindelijk waar voor hun geld.

Share/Save/Bookmark