Verontwaardiging bij 50PLUS over Belastingplan blijft

50PLUS blijft verontwaardigd en verbaasd over de wijze waarop het kabinet invulling geeft aan de zogenaamde `evenwichtige inkomensverdeling'. Henk Krol zei dat zeer nadrukkelijk bij het debat in tweede termijn over het Belastingplan 2016 van het kabinet.

De inkomensverdeling is zeker voor gepensioneerden nog steeds verre van evenwichtig, ook na de gedeeltelijke laatste reparatie van de koopkracht, meent 50PLUS. De fractie vindt dat de reparatie echt niet meer is dan een magere pleister voor het jaar 2016, zo bleek tijdens het debat in de Tweede Kamer op maandag 2 november.

50PLUS Tweed Kamerlid Henk Krol hierover: "39% van de gepensioneerden heeft de `nul' of verliest koopkracht. Ik lees nergens dat 39% van de werkenden op de nul staat of koopkracht verliest. Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet zien als een `evenwichtig aandeel' in de lastenverlichting van 5 miljard euro!"

De fractie vindt dat alle gepensioneerden niet alleen incidenteel, maar ook structureel evenredig moeten delen in de lastenverlichting. Ouderen hebben daar `emotioneel' ook recht op.

50PLUS vindt de belastingdruk voor alleenverdieners in veel gevallen relatief ongunstig, en dat die door het belastingplan ongunstiger wordt. De fractie spreekt van een tweede flinke onevenwichtigheid. Wat 50PLUS betreft moet er voor ouderen en alleenverdieners echt wat gebeuren.

Wat betreft de heffing in box 3 vindt 50PLUS dat zo snel mogelijk werk gemaakt moet worden van heffing over het gerealiseerde rendement. De fractie is er voorstander van dat in afwachting hiervan het heffingsvrije vermogen tijdelijk flink wordt verruimd.

De nieuwe vorm van heffen is en blijft volgens 50PLUS vooral ongunstig voor voorzichtig beleggende ouderen met enig vermogen, met een beperkte beleggingshorizon. Dat zijn mensen die vooral sparen voor het pensioen, voor zekerheid en enige inkomensaanvulling.

Wat betreft de verhoogde schenkingsvrijstelling redeneert de staatssecretaris, dat mensen tot de leeftijd van 40 jaar beschikken over kleine financiele buffers. Ook zou een ruimere leeftijdsgrens `vermogende particulieren' de mogelijkheid geven erfbelasting te verminderen. Daarnaast zou een verruiming van de leeftijdsgrens leiden tot een aanzienlijke budgettaire derving. Al deze argumenten kunnen 50PLUS nog steeds niet overtuigen van de redelijkheid en billijkheid de leeftijdsgrens tot 40 jaar te beperken, en de beperking van het doel van de schenking tot de eigen woning.

Een breed scala aan particuliere schulden zet een rem op de consumptie. Een royalere schenkingsvrijstelling zou volgens 50PLUS zeker goed zijn voor de economie en dus ook voor de fiscus.

De 50PLUS-fractie in de Tweede Kamer zet nog steeds grote vraagtekens bij de uitvoerbaarheid en en het terugdringen van regellast rond de belastingen. "Wij zien die vereenvoudiging voor de burger niet. Kan de staatssecretaris nu eens echt hard maken dat hier geen sprake is van een gemiste kans?", zei Henk Krol.