Merkdeskundige Paul Moers aan de slag met het merk Alkmaar - Gemeent..


02 NOVEMBER 2015, ALKMAAR

Samenvatting

Steeds vaker gaat het in de media over merken, merkbeleving en het toepassen van een merk. Het is duidelijk geworden dat een sterk merk een bepalende succesfactor is. Het college van B&W ondersteunt deze gedachte en schakelt daarom merkdeskundige Paul Moers in om het merk van Alkmaar te
revitaliseren.

Paul Moers, bekend van diverse boeken over merken en merkbeleving geeft aan: "Goed om te zien dat een prachtige stad als Alkmaar ook de merkgedachte omarmt. Ervaring leert ons dat een sterk merk zijn weerslag heeft op de economie en beleving van een stad." Wethouder Kloos gaf afgelopen vrijdag
het startsein door een leeg paspoort te overhandigen dat Paul dan in omzet in een zogenaamd merkenpaspoort.

Het lege paspoort staat symbool voor de keuzes die Alkmaar nog moet maken. Paul Moers, die overigens woonachtig is in de regio Alkmaar, realiseert zich dat het een intensief traject gaat worden. "Keuzes maken is vaak moeilijk, maar besluitloosheid leidt tot verwarring." Het college vindt de
overhandiging van het lege paspoort een grote stap in de goede richting.

Actieprogramma
In september heeft het college zijn handtekening gezet onder het economisch actieprogramma dat economie als drijvende factor van Alkmaar beschrijft. In dit actieprogramma zijn diverse doelstellingen geformuleerd die te maken hebben met toerisme, bedrijfsleven, de binnenstad en andere
economische speerpunten. Victor Kloos: "Door economie als middelpunt te zetten zien wij dat er anders naar projecten wordt gekeken, steeds vaker wordt dit gezien als investeringen die iets opleveren voor de stad. Wij zijn ons ervan bewust dat je hierbij wel duidelijk moet zijn over wat Alkmaar
is en uitstraalt, daar heb je een sterk merk voor nodig. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat een merkendeskundige als Paul Moers zich hierover gaat buigen in samenwerking met Alkmaar Marketing die dit merk meteen om kan zetten in concrete projecten en uitvoering."

In november gaat Paul Moers om tafel met een selectie van partners uit de gemeente die zich nu al bezighouden met winkelen, onderwijs, investeringen, cultuur, toerisme en andere sectoren. Door het toepassen van de methodiek van Moers wordt in een aantal stappen duidelijk wat wel en niet in het
merk Alkmaar past en hoe je dit toe kunt passen. Alkmaar Marketing begeleidt dit traject zodat zij koppelingen kunnen maken met bestaande initiatieven en partijen. Lieke Danenberg, directeur Alkmaar Marketing: "Bij de oprichting van Alkmaar Marketing een half jaar geleden hebben wij aangegeven
dat het goed is duidelijk te kiezen wat je wilt promoten, zo houd je doelgroepen scherper in beeld en krijg je beter resultaat. Dit traject is een eerste stap in dat keuzeproces."

0 0 0

Citaten

"Goed om te zien dat een prachtige stad als Alkmaar ook de merkgedachte omarmt. Ervaring leert ons dat een sterk merk zijn weerslag heeft op de economie en beleving van een stad." Merkendeskundige Paul Moers

"Door economie als middelpunt te zetten zien wij dat er anders naar projecten wordt gekeken, steeds vaker wordt dit gezien als investeringen die iets opleveren voor de stad. Wij zijn ons ervan bewust dat je hierbij wel duidelijk moet zijn over wat Alkmaar is en uitstraalt, daar heb je een
sterk merk voor nodig. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat een merkendeskundige als Paul Moers zich hierover gaat buigen in samenwerking met Alkmaar Marketing die dit merk meteen om kan zetten in concrete projecten en uitvoering." Wethouder Victor Kloos

"Bij de oprichting van Alkmaar Marketing een half jaar geleden hebben wij aangegeven dat het goed is duidelijk te kiezen wat je wilt promoten, zo houd je doelgroepen scherper in beeld en krijg je beter resultaat. Dit traject is een eerste stap in dat keuzeproces." Lieke Danenberg, directeur
Alkmaar Marketing

Afbeeldingen

* Download' href='/images/185354' id='image_185354' rel='nofollow image_gallery' title='nat_Alkmaar-1.JPG'>
185354 nat alkmaar 1 83f729 medium 1446452390

Contactpersonen

* Default avatar2

Perstelefoon:

(072) 548 95 55