VAL OP, druk op de lichtknop
Op maandag 2 november start de fietsverlichtingscampagne `VAL OP, druk op de lichtknop', die het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) samen met scholieren heeft bedacht. Goede fietsverlichting zorgt ervoor dat het risico om in het donker te worden aangereden met 20% afneemt.
Wedstrijd
De fietsende jeugd is zich in toenemende mate bewust van de risico's in het verkeer, maar het aantal verkeersslachtoffers gaat maar langzaam omlaag. Gevaren die zijn verbonden aan een gebrekkige fietsverlichting verdienen extra aandacht. Daarom is er dan ook dit jaar weer extra aandacht voor de fietsverlichtingscampagne in het onderwijs. Scholieren worden actief betrokken bij de campagne. Aan tweedeklassers uit het voortgezet onderwijs wordt gevraagd om een campagneposter of- film te maken. Uit alle inzendingen wordt een winnaar gekozen die beeldbepalend is voor de volgende campagne.
De campagne kent een aantal onderdelen om fietsverlichting onder de aandacht te brengen. In samenspraak met politie wordt vervolgens gecontroleerd of de fietsverlichting juist gevoerd wordt.
ROVL
Verantwoordelijk voor de campagne in Limburg is het ROVL. Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan, dat in opdracht van de Provincie Limburg, werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. Het ROVL heeft het Europees Verkeersveiligheids Charter ondertekend, waarmee Limburg zich schaart achter de ambitie van de Europese Commissie om vanaf 2011 jaarlijks 25.000 potentiele verkeersslachtoffers te voorkomen.
De ambitie in Limburg gaat echter nog veel verder. Ieder verkeersslachtoffer is er een teveel. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!
Voor meer informatie kijk op www.fietsverlichtinglaatjezien.nl.
Val op Druk op lichtknop