GfK en ANVR bereiken overeenstemming over nieuwe opzet Travelscan 2.0
Maandag, 02 november 2015
ANVR en GfK hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe opzet van de Travelscan: GfK/ANVR Travelscan 2.0. De kern van deze nieuwe Travelscan blijft de opgave door ANVR-leden van boekingsgegevens, maar de aanlevering van deze cijfers geschiedt voortaan maandelijks en op een minder hoog detailniveau. Zo worden de bezwaren tegen de vorige Travelscan weggenomen. Naast de aanlevering door ANVR-leden wordt de marktmonitoring aangevuld met de GfK Forward Keys-gegevens uit de airline reserveringssystemen. De GfK Forward Keys-cijfers geven inzicht in de markt naar bestemming en een blik op het vertrek in de komende 6 maanden. Daarbij worden de gegevens maandelijks verder gecompleteerd met een onderzoek onder consumenten via de GfK Consumer Travel Tracker. In dit onderzoek wordt de consument gevraagd naar zijn boekingsgedrag met betrekking tot bestemming, boekingswijze en vertrekmaand.
Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Een volwassen branche kan niet zonder cijfers. Met deze drieslag aan gegevens verwachten wij de basis te leggen voor een kwalitatief hoogwaardige kijk op de ontwikkelingen in de branche. Met de Travelscan 2.0 krijgt de branche op detailniveau gegevens wat betreft het aantal boekingen van de ANVR-leden naar bijvoorbeeld bestemming, maar krijgt ook zicht op de ontwikkeling van de totale markt. Rein Wiendels, directeur GfK: "Wij zijn blij dat de opzet van de GfK/ANVR Travelscan in aangepaste vorm kan worden voortgezet, en wordt verrijkt met cijfers vanuit onze samenwerking met Forward Keys plus een maandelijks panelonderzoek naar vakantieboekingen en bestemmingen. Wij hebben het volste vertrouwen de reisbranche op deze wijze goed in beeld te kunnen brengen.".
De nieuwe GfK/ANVR Travelscan 2.0 gaat vanaf 1 november 2015 van start.