Consumenten zijn verbaasd wat er allemaal kan met bloemen


03 november 2015

Consumenten zijn verbaasd wat er allemaal kan met bloemen

Het tv-programma Hollands Beste Bloemstylist heeft positieve reacties van consumenten uitgelokt. Dat blijkt uit een interview met bloemist Judith Ebbers van de Bloemenvink in Magazine van FloraHolland.

Fhm1507judithebbersp12 13Judith Ebbers, bloemist

"Consumenten zijn verbaasd wat er allemaal kan met bloemen"

Bloemist Judith Ebbers van De Bloemenvink in Leidschendam doet mee aan de campagne "Boeket van de Week" rondom het tv-programma Hollands Beste Bloemstylist (HBB). In de winkel zijn bij een vaas gerbera's steekkaartjes te zien en een poster naast de hoofdtafel met bloemen en planten. Op deze
kaartjes en de poster wordt de aandacht gevestigd op het tv-programma en op het Boeket van de Week. Het tv-programma is goed voor de aandacht voor het bloemenvak vindt Judith. "We hebben het programma vorig jaar al met veel aandacht gevolgd. Wat we merken is dat consumenten verbaasd zijn over
wat er qua stijlen allemaal met bloemen mogelijk is, zoals bij een trouwerij. Ik vind het knap dat de deelnemers in zo'n korte tijd een opdracht kunnen maken met goed materiaal. Ik weet uit ervaring dat daar heel wat kennis en creativiteit bij komt kijken." Positief aan de campagne vindt zij
de introductie van het boeket van de week. Dat geeft herkenning voor de consument in de winkel, en hij kan het ook kopen in de winkel. Judith had wel iets meer van de campagne verwacht; ze vindt dat de bloemen te kort in beeld zijn. "Dit kan uitgebreider." Een consument in de winkel volgt het
tv-programma. Saskia Corver: "Het is een leuk programma. Ik ben er door geinspireerd om hier weer binnen te stappen. In De Bloemenvink denken ze sowieso enorm met je mee."

Floraholland Anita Van LeeuwenAnita van Leeuwen, medewerker van de Bloemenvink

"Het vak van bloemist krijgt veel positieve aandacht"

Sinds 13 september 2015 is het tv-programma Hollands Beste Bloemstylist weer elke zondagavond op de buis. FloraHolland is dit jaar niet alleen bloemenleverancier van dit succesvolle programma, maar ook sponsor en initiatiefnemer van deze branchebrede promotiecampagne. Bloemisten krijgen
veel positieve reacties van hun klanten op het programma. "Consumenten reageren enthousiast, het bloemistenvak krijgt veel positieve aandacht," vertelt afdelingsmanager Frank van den Hoek. FloraHolland, Bloemenbureau Holland en de branchevereniging voor Bloemisten (VBW) hebben de krachten
gebundeld. De positieve aandacht voor bloemen en planten in het programma hebben zij gezamenlijk vertaald in een aanvullende campagne, waarin de bloemist als creatieve vakman wordt gepositioneerd. Inmiddels doen er ongeveer vijfhonderd bloemisten mee. Allen maken gebruik van het
promotiemateriaal. Bloemisten kunnen zich aanmelden via de website van Mijn Bloemist. "We hebben er vanuit de sector veel moeite in gestoken. Nu moeten we het nog tot een succes maken. Ook vanuit onze strategie FloraHolland 2020 is het belangrijk dat we hierin het initiatief nemen. We hebben
ons tot doel gesteld om de bestedingen van de consument voor bloemen en planten te laten groeien", aldus Frank. Een tv-programma met ondersteunende campagne kan daar een bijdrage aan leveren. De resultaten worden dan ook nauwgezet gemeten. Zowel de invloed op de verkoop bij de bloemist als de
beleving van de consument bij ons prachtige product wordt in kaart gebracht. Hollands Beste Bloemstylist draait nu in Nederland. We hopen en werken er ook aan dat het programma ook in andere Europese landen op tv gaat komen. Dan kunnen we de ervaringen van dit seizoen prima gebruiken. Elke
week staat er een bloem centraal in het programma, en dat gegeven verwerken de deelnemende bloemisten in het boeket van de week. "We hebben wekelijks een mooi verhaal over het product. Zo komt het vakmanschap van de bloemist goed naar voren."

* Lees dit artikel en meer in FloraHolland Magazine oktober 2015