Springend beter leren rekenen: geldt dat ook voor moeilijk lerende k..


Geplaatst op 3 november 2015

`Al springend leer je beter rekenen.' Dat ontdekten onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen tijdens het onderzoek Fit&Vaardig op school. De Hersenstichting wil te weten komen hoe sport en beweging de leerprestaties van kinderen met
leerachterstanden het beste kunnen verbeteren. Voor een driejarig wetenschappelijk onderzoek stelt zij EUR 150.000 beschikbaar.

De resultaten van het Fit&Vaardig onderzoek werden gisteren gepresenteerd aan Staatssecretaris Sander Dekker van OCW (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). Bewegen tijdens de les heeft dus een positieve invloed. Maar welk soort bewegen werkt nu beter? Met andere woorden: hoe vaak,
hoe lang, hoe intensief en complex moeten kinderen bewegen als zij hun schoolprestaties en hersenfuncties willen verbeteren met behulp van beweging? Om dat uit te vinden is er nu in opdracht van OCW en gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek een vervolgstudie gestart.
Dankzij een bijdrage van de Hersenstichting worden in dit onderzoek ook leerlingen met ondergemiddelde leerprestaties meegenomen. Verschillende beweeginterventies worden getest en effecten worden vastgesteld met cognitieve testen en hersenscans. Zo kan worden vastgesteld of kinderen met
ondergemiddelde leerprestaties extra profiteren, zodat ze uiteindelijk minder risico lopen op schooluitval. Het onderzoek is dit jaar van start gegaan en zal in totaal drie jaar duren.



IFrame