Onderwijs biedt Syrische kinderen en hun ouders hoop


11 november 2015, Voorburg

"Onderwijs is broodnodig," vertelt Lieke van de Wiel van UNICEF Turkije. "Het biedt Syrische kinderen en hun ouders hoop voor de toekomst."

In een recent rapport van Human Rights Watch staat dat 400.000 Syrische kinderen in Turkije niet naar school gaan. Lieke van de Wiel vertelt over de kansen en uitdagingen dat het realiseren van onderwijs voor Syrische kinderen met zich meebrengt. Ondanks het enorme aantal kinderen dat nog geen
onderwijs volgt, is er namelijk ook veel vooruitgang geboekt. In juli, aan het eind van vorig schooljaar, gingen 215.000 Syrische kinderen wel naar school. Inmiddels is dit aantal weer gestegen.

"Je ziet meteen het verschil tussen een kind dat naar school gaat en een kind dat niet naar school gaat," vertelt Lieke. "Het eerste kind ziet er verzorgd uit, is zelfbewust en heeft een doel in zijn of haar leven. Het andere kind hangt rond, heeft niets te doen of, erger nog, moet werken."

Barrieres

Syrische kinderen die naar school willen, lopen tegen heel wat barrieres aan. Turkse scholen hebben vaak niet de capaciteit om alle Syrische kinderen onderwijs te kunnen bieden. Veel scholen draaien dubbele lesroosters; in de ochtend krijgen Turkse kinderen les en in de middag Syrische
kinderen. Ook de taal is een barriere. Syrische kinderen spreken Arabisch, terwijl de lessen in het Turks zijn.

Voor dit laatste probleem heeft UNICEF samen met het ministerie van Onderwijs een innovatieve oplossing gevonden. Syrische leraren die vluchtelingenkinderen in het Arabisch les willen geven, krijgen sinds een jaar een vrijwilligersbijdrage. "Op dit moment zijn er rond de zevenduizend Syrische
leraren," vertelt Lieke van de Wiel. "Het enthousiasme is enorm, elke keer dat er nieuwe posities vrijkomen zijn deze snel gevuld. Veel van de leraren zijn overgekwalificeerd. We hebben bijvoorbeeld een aantal professoren die nu les geven aan kinderen op scholen in vluchtelingenkampen, dorpen
en steden."

Verloren generatie?

Voorlopig lijkt er nog geen eind te komen aan de Syrie-crisis. Miljoenen kinderen zijn ontheemd of gevlucht. Uit cijfers van UNICEF blijkt dat gebrek aan onderwijs voor Syrische vluchtelingen niet alleen een probleem is in Turkije. In Syrie en buurlanden hebben inmiddels 2,7 miljoen kinderen
geen toegang tot onderwijs. Er wordt gevreesd voor een 'verloren generatie'. Daarom is het van groot belang om te blijven investeren in onderwijs voor Syrische kinderen, zowel voor kinderen die in Syrie blijven als voor de kinderen die naar buurlanden zijn gevlucht. UNICEF pakt het probleem op
meerdere fronten aan; van het bouwen en renoveren van klaslokalen tot het ondersteunen van Syrische en Turkse leraren en van het organiseren van taalcursussen tot psychosociale ondersteuning voor de door de crisis getroffen kinderen en adolescenten.

"Het maakt of breekt je leven als je al dan niet naar school kunt," zegt Lieke van de Wiel.
In 2015 heeft UNICEF 42 miljoen dollar nodig om onderwijs voor vluchtelingenkinderen te financieren. In september was pas 22,3 miljoen van dit bedrag opgehaald. Dit betekent dat er dit jaar nog 19,7 miljoen dollar nodig is om alle Syrische kinderen toegang tot kwalitatief goed onderwijs te
bieden. Met het stijgende aantal Syrische kinderen dat naar Turkije vlucht, zullen de financiele behoeften in 2016 veel hoger zijn. Er zal volgend jaar meer dan 90 miljoen dollar nodig zijn om 460.000 Syrische kinderen onderwijs te kunnen bieden.