Kinderen brengen burgemeester Crone ontbijt op Stadhuis


Een groep van 20 kinderen van de Prins Constantijnschool uit Leeuwarden kwam woensdagochtend 11 november een ontbijt brengen bij burgemeester Ferd Crone op het Stadhuis. Samen gaven ze het goede voorbeeld door de dag te beginnen met een uitgebreid Burgemeestersontbijt in de Oranjezaal.

Nationaal Schoolontbijt

In de week van het Nationaal Schoolontbijt ontbijten in het hele land ruim 500.000 kinderen op zo'n 2.600 basisscholen. Met de deelname aan het Nationaal Schoolontbijt onderstreept Burgemeester Crone het belang van een gezond ontbijt.

Het Kindpakket

Een gezond ontbijt is een goede start voor het begin van de dag. Helaas zijn er ook kinderen die niet of ongezond ontbijten, omdat hun ouders weinig geld hebben om van rond te komen. In Leeuwarden bereiken wij deze kinderen via de netwerkpartners van het Kindpakket, de wijk- en gebiedsteams en
de Voedselbank. Ongeveer 3.000 kinderen groeien op in een gezin met weinig geld (op basis van het sociaal minimum).

Donatie aan de LINDA.foundation

Na afloop van het ontbijt gaf burgemeester Crone een symbolische bijdrage voor zijn ontbijt in de vorm van een donatie aan de LINDA.foundation: dit jaar het goede doel van het Nationaal Schoolontbijt. De LINDA:foundation is bestemd voor (alleenstaande) ouders met kinderen in financiele nood.
Via boven genoemde netwerkpartners kan de LINDA:foundation ook de kinderen uit de gemeente Leeuwarden bereiken

Achtergrondinformatie

Het college van Leeuwarden noemt armoede een onrecht, zeker daar waar het gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen. Dit staat in het collegeprogramma en in de armoede-aanpak `De kunst van het Rondkomen'. Armoedebestrijding doet de gemeente Leeuwarden niet alleen. In een groot netwerk
wordt samengewerkt om de oorzaken en gevolgen van armoede tegen te gaan. De gemeente zorgt voor een goed werkend vangnet voor mensen die het (tijdelijk) niet zelf redden. Daarnaast werkt Leeuwarden graag samen met fondsen/foundations, omdat zij andere inwoners en kinderen kennen, iets extra's
kunnen doen, laagdrempelig zijn, gebruik maken van vrijwilligers en ervaringsdeskundigen, specifieke kennis inbrengen en er toegang is tot particulier geld en landelijke (Rijks) middelen.