Fabrikanten wereldwijd maken zich op voor IoT - maar gebrek aan owne..


16 November 2015

Infor enquete onthult wereldwijde adoptieniveaus voor Internet of Things (IoT) onder fabrikanten

Barneveld, 16 november 2015 - Volgens een nieuwe enquete van softwareleverancier Infor is de transitie van fabrikanten wereldwijd naar IoT in volle gang. Zo is 10 procent van de fabrikanten een IoT-project gestart en is 22 procent bezig met een pilot of met het plannen van een project in het
komende jaar. Ruim een derde (38 procent) beweert de mogelijkheden te onderzoeken.

Het onderzoek, gehouden onder fabrikanten uit 12 verschillende landen waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italie, Noord-Amerika, China en India, toont tevens aan dat IoT voor een op de tien fabrikanten wereldwijd op dit moment de grootste zakelijke prioriteit is. 28
procent van de respondenten plaatst het in hun top drie.

De nieuwe omzetmogelijkheden op basis van het genereren van informatie worden vaak genoemd als een van de meest belangrijke voordelen. Het lijkt er echter op dat de meerderheid (55 procent) van de ondervraagden de kostenbesparingen, die de verbeterde operationele efficientie met zich
meebrengt, als grootste voordeel ziet. Eenderde daarvan ziet mogelijkheden voor concurrentievoordeel vanwege extra inkomsten door het aanbieden van nieuwe diensten.

Specifieke voordelen komen volgens het onderzoek door productiviteit (20 procent), gevolgd door beter inzicht en besluitvorming (15 procent); een betere benutting van apparatuur en machines (15 procent); nieuwe diensten (11 procent); en nieuwe inkomstenstromen (13 procent).

Een gebrek aan ownership belemmert echter de adoptie. Respondenten geven een negental verschillende functies aan als de primaire drijfveren van IoT. Deze omvatten taken van het executive team (31 procent) en IT (20 procent), tot marketing (5 procent), productie operations (13 procent) en
facilities (6 procent). Toen er gevraagd werd naar de uitdagingen van IoT-implementaties wezen respondenten naar het gebrek aan vaardigheden, onduidelijke voordelen en kosten als de belangrijkste boosdoeners.

"Fabrikanten, uitgedaagd door de constante behoefte om de productiviteit te verbeteren, zien door de exploitatie van IoT-technologieen concurrentievoordeel. Dit onderzoek bevestigt dat meer dan de helft van de fabrikanten de potentie erkent en projecten start of op actieve wijze de
mogelijkheden onderzoekt," aldus Andrew Kinder, VP Industry & Solution Strategy bij Infor. "We verwachten dat in de komende 18 maanden meer van deze pilotprojecten uitgroeien tot implementaties die productieklaar zijn. Dit zou tevens een waarschuwing moeten zijn voor de 43 procent van de
respondenten die de waarde nog niet heeft erkend."

"Aangezien slechts 10 procent aangeeft volledig gereed te zijn voor IoT, ligt er voor bedrijven met de juiste visie duidelijk nog een kans. Ons advies is om naar de data te kijken, die men al verzamelt. De meeste apparatuur die is geplaatst, is immers al geinstrumenteerd. Bedrijven moeten
kijken naar welke vragen beantwoord kunnen worden door deze gegevens te gebruiken en te analyseren en of de juiste besluitvormer snel van inzichten kan worden voorzien. Of nog beter; wie buiten de organisatie zou deze informatie, die alleen jij kan leveren, willen kopen? Voer vervolgens dit
gesprek met je technologieleverancier - alle middelen zijn al beschikbaar om dit te realiseren."

Het volledige rapport kan hier worden gedownload.

Volg Infor:

* Door je te abonneren op de Infor RSS Feed
* Op Twitter
* Op LinkedIn
* Op Facebook
* Op YouTube

Over Infor
Infor bouwt mooie zakelijke applicaties met de nieuwste functionaliteiten die voor bepaalde branches als een cloud-dienst worden aangeboden. Het bedrijf telt 13.000 medewerkers en heeft klanten in meer dan 200 landen. Voor diverse branches, waaronder de gezondheidszorg, de productie- en
mode-industrie, groothandel, hospitality, retail en de publieke sector, automatiseert Infor kritische processen. In de software van Infor is branchespecifieke kennis ingebouwd wat de noodzaak voor dure maatwerkaanpassingen overbodig maakt. Het hoofdkantoor van Infor staat in New York City. Dit
is ook de thuisbasis van Infor's interne ontwerpbureau Hook & Loop, een van de grootste creatieve bureaus in Manhattan. Zij richten zich op een gebruikerservaring die plezierig en boeiend is. Infor zet zijn applicaties voornamelijk in op de Amazon Web Services cloud en opensourceplatformen.
Kijk voor meer informatie op: nl.infor.com.

Infor klanten zijn onder andere:

* 18 van de top 20 lucht- en ruimtevaartbedrijven
* 10 van de top 10 hightechbedrijven
* 10 van de top 10 farmaceutische bedrijven
* 21 van de 25 grootste Amerikaanse gezondheidsorganisaties
* 18 van de 20 grootste Amerikaanse steden
* 20 van de top 20 toeleveranciers van de automobielindustrie
* 17 van de top 20 industriele distributeurs
* 15 van de top 20 wereldwijde retailers
* 4 van de top 5 brouwerijen
* 21 van de top 30 wereldwijde banken
* 6 van de 10 grootste hotelmerken
* 6 van de top 10 wereldwijde luxe merken

Tags: fabrikanten, Infor, IoT, software