Utrecht vangt toekomstige groei van het verkeer op met fiets en OV


16-11-2015

Ruim baan voor voetgangers, fietsers en OV en de auto wordt in grote delen van de stad `te gast': deze en andere keuzes staan centraal in het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan `Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen' (SRSRSB) dat door het college voor inspraak is vrijgegeven. De stad
zet in op een gezonde groei van Utrecht naar 400.000 inwoners in het komende decennium.

Utrecht is een geliefde stad waar steeds meer mensen willen wonen, werken en recreeren. Het uitgangspunt is dat deze groei plaats vindt binnen de bestaande stad. Een stad met meer mensen op dezelfde ruimte biedt volop kansen voor het verduurzamen en efficienter maken van mobiliteit. Een hoge
kwaliteit van leven voor alle Utrechters gaat hierbij samen met de groei van de stad naar 400.000 inwoners. Utrecht kiest in `Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen' voor:

- Vervoersmiddelen die zo weinig mogelijk beslag leggen op de beperkte ruimte;
- Het versterken van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving van Utrechters;
- Ruim baan voor fietsers en voetgangers;
- Hoogwaardig openbaar vervoer;
- De auto wordt in grote delen van de stad 'te gast' en de stad blijft bereikbaar voor bewoners en bezoekers;
- Er voor te zorgen dat Utrecht een populaire vestigingsplaats blijft voor het bedrijfsleven.

Ruim baan voor fietsers en voetgangers
Utrecht geeft ruim baan aan fietsers en voetgangers. Fietsen en lopen zijn duurzaam, gezond en zorgen er voor dat mensen elkaar op straat ontmoeten. Daarnaast leggen fietsers en voetgangers het minste beslag op de beperkte openbare ruimte in een groeiende stad. Utrecht zet met de keuzes in
SRSRSB in op het verleiden van bewoners en bezoekers om in de toekomst nog vaker fiets te pakken en zich veilig en ontspannen door de stad te bewegen.

Systeemsprong naar hoogwaardig openbaar vervoer
Voor het OV betekent de groei dat een systeemsprong nodig is om het toenemende aantal reizigers naar de stad mogelijk te maken. Naast het Centraal Station wil het college drukke centra zoals Utrecht Science Park en Leidsche Rijn Centrum verder ontwikkelen tot (inter)nationale knooppunten.
Trams en hoogwaardig busvervoer moeten er voor zorgen dat deze knooppunten verbonden blijven met de wijken en buurten in de stad, en ook met de regio en de rest van Nederland.

Auto's te gast en de stad blijft bereikbaar voor bewoners en bezoekers
Zeker in de centrumgebieden, maar ook in de rest van de stad is de auto steeds vaker te gast en past zich ook qua rijsnelheid aan. 30 km per uur is hierbij het uitgangspunt. Om iedereen te stimuleren zo slim en efficient mogelijk hun plaats van bestemming te bereiken, stimuleert de gemeente
automobilisten zo veel mogelijk gebruik te maken van de stedelijke verbindingswegen en de ring rond Utrecht.

In samenwerking met bewoners, bedrijven en de regio
Bij het maken van de beschreven keuzes en het uitwerken van maatregelen is advies gevraagd aan onder belangrijke partners zoals Rijkswaterstaat en de provincie Utrecht. De betrokkenheid van bewoners- en belangenorganisaties zoals de wijkraden, Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland zorgt er
voor dat SRSRSB zo goed mogelijk aansluit bij de belangen van verkeersdeelnemers en bewoners in Utrecht en de regio.