Gemeente Oisterwijk: Afvalstoffenverordening 2016: minder restafval ..


17 november 2015

In 2021 moet de hoeveelheid huishoudelijk restafval in Oisterwijk zijn teruggebracht naar 100 kg per inwoner. Dit is nu 170 kg. Een ambitieuze doelstelling die gehaald kan worden als de inwoners van Oisterwijk het afval beter gaan scheiden.

Om dit te stimuleren moet het inzamelen van het afval anders worden georganiseerd. Hoe de gemeente dit gaat aanpakken is beschreven in de Afvalstoffenverordening 2016, die de raad op 12 november heeft vastgesteld.

Afval scheiden stimuleren

Veel herbruikbare materialen zoals etensresten, plastic en blik komen nu bij het restafval terecht. Dat is jammer want zo gaan herbruikbare grondstoffen verloren. Daarnaast zijn de kosten voor het verwerken van restafval veel hoger dan voor de herbruikbare materialen.

De gemeente Oisterwijk wil inwoners stimuleren om het afval beter te scheiden door de service van het ophalen te verhogen. De herbruikbare afvalstoffen zoals gft, papier, plastic verpakkingsafval, drankkartons en blik, worden vanaf 2016 iedere 2 weken opgehaald. De gemeente brengt hiervoor
geen kosten in rekening. Het restafval wordt nog maar 1 maal per 4 weken opgehaald. Deze kosten worden per lediging doorbelast aan de inwoners.

Afvalstoffendienst App

De gemeente begrijpt dat het voor inwoners wellicht wennen is dat het restafval minder vaak wordt opgehaald. Veel mensen zijn bang voor stankoverlast en ongedierte maar dit wordt vooral veroorzaakt door gft-afval en voedselverpakkingen. Wanneer dit afval apart wordt aangeleverd bestaat het
restafval vooral uit `droog' afval. Dit afval veroorzaakt nauwelijks overlast.

Op 1 januari 2016 treedt het nieuwe schema voor het ophalen van afval in werking. Vanaf 1 december is het nieuwe schema beschikbaar via www.oisterwijk.nl. Wie automatisch een berichtje wil ontvangen wanneer de gft-, rest-, plastic- of papiercontainer naar buiten moet, kan daar ook de
Afvalstoffendienst App downloaden.