Opa en oma willen ook appen

maandag 23 november 2015 07:00 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Vodafone Nederland

Amsterdam, 23 november 2015 - De smartphone is onmisbaar voor ons geworden. Jammer alleen dat opa's en oma's nauwelijks meedoen met appen en chatten. Uit onderzoek van GfK* onder mensen tussen de 18 en 70 blijkt dat 90% van de ouderen zelden tot nooit contact onderhoudt met de omgeving via hun mobiel. Zonde, want meer dan de helft van de ouderen denkt dat een grotere kennis over apps zou leiden tot minder eenzaamheid. Vodafone wil hierbij helpen en start daarom Oma Online, een initiatief om opa of oma uit te leggen hoe de online wereld werkt. Om te starten lanceert Vodafone een korte film over kleinzoon Rodney, die de 80-jarige tweelingzussen Gerrie en Truus helpt om elkaar na 26 jaar voor het eerst weer te zien via een speciale videobelverbinding.

30% van de senioren zegt in het onderzoek van GfK en Vodafone dat zij, door niet connected te zijn, het gevoel hebben minder te weten wat er speelt in de familie. Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 3% van de jongere respondenten contact heeft met opa en oma via de smartphone. Wat nou als we oma ook leren appen? En wie kan dat beter dan de smartphone experts bij uitstek: de jongere generatie. Gelukkig geeft driekwart van deze groep aan dat zij hun grootouders graag willen helpen bij het gebruik van social media.

Annet van Betuw, auteur en expert op het gebied van sociale media en ouderen, bevestigt dat er grote interesse is onder de ouderen: "Senioren zijn vaak erg nieuwsgierig naar het gebruik van de smartphone. En voor hen is regelmatig contact met hun kinderen en kleinkinderen de allergrootste reden om hier meer over te leren. Ze hebben het vaak alleen nog niet helemaal uitgelegd gekregen."

Oma Online

Om de oudere generatie warm te laten lopen en meer connected te laten zijn lanceert Vodafone, naast de film over Gerrie en Truus, een aantal initiatieven, zoals de website omaonline.nl. Hierop is een gratis starterspakket voor ouderen te bestellen met onder andere de handleiding 'Social media voor senioren' en een simkaart met datategoed om van start te gaan. Daarnaast kunnen ouderen zich op de website ook aanmelden voor social media workshops in het hele land, waarvoor Vodafone de krachten bundelt met stichting Nederland Cares en Annet van Betuw.

*in opdracht van Vodafone, onder 1000 respondenten in de leeftijd 18 tot 70.