Tunneldoseren leidt tot extra en onnodig veel file


25 november 2015, 06:17

Verkeer staat vaak onnodig in te lange files vanwege het doseren in tunnels. Dat stelt de VID op basis van eigen bevindingen. Bij verschillende tunnels in Nederland doseert Rijkswaterstaat het verkeer om te voorkomen dat er file in de tunnel ontstaat. Hierdoor verschuift de file meer dan eens
naar een ander knelpunt, met daarin afritten en knooppunten. Daardoor staan automobilisten onnodig vast en worden files langer.

In tegenstelling tot wat wel wordt beweerd zorgt tunneldoseren dus in veel gevallen voor extra file: het is niet simpelweg een verplaatsing van de file die anders na de tunnel staat. Indien bijvoorbeeld het verkeer bij de afrit Utrecht-Centrum (A2) opstroopt en er gedoseerd wordt voor de
tunnelbuis van de parallelbaan, hebben alle automobilisten die op die parallelbaan rijden daar last van, ook zij die de flessenhals niet hoeven te passeren. De file wordt dus breder en langer dan de wachtrij die ontstaat op en voor de afrit.

Steeds vaker

Het doseren van verkeer bij tunnels wordt steeds vaker toegepast. Zo meldde de minister van Milieu en Infrastructuur deze zomer dat het verkeer in de Leidsche Rijntunnel 140 keer per maand wordt gedoseerd (gemeten per rijrichting en per tunnelbuis). De mate waarin gedoseerd wordt hangt af van
de filegevoeligheid van het wegvak na de tunnel: hoe vaker zich daar file vormt hoe groter het risico is dat er gedoseerd moet worden. Bij de Leidsche Rijntunnel wordt veel vaker gedoseerd voor de tunnelbuizen die het verkeer in zuidelijke richting bedienen dan de buizen in noordelijke
richting. De aanwezigheid van een aansluiting (Utrecht-Centrum) en het knooppunt Oudenrijn zijn daar debet aan.

Niet in de wet beschreven

Tunneldosering is niet opgenomen in de wet (Warvw) of onderliggende regelgeving, maar gebeurd vanwege bestuurlijke afspraken die zijn gebaseerd op het advies van de toenmalige commissie Tunnelveiligheid.

Juist extra file in oude tunnels, terwijl nieuwe filevrij zijn

Het verkeer doseren in tunnels die voldoen aan de tunnelveilgheidswet is soms zelfs onlogisch, zoals blijkt uit de casus van de binnenkort te openen Ketheltunnel. Wanneer daar het verkeer in noordelijke zou worden gedoseerd om veiligheidsredenen kan er gemakkelijk file ontstaan in de
Beneluxtunnel die immers maar enkele kilometers stroomafwaarts ligt. En dat terwijl de veiligheidsuitrusting van de Ketheltunnel al wel en de Beneluxtunnel nog niet aan het in de wet vereiste veiligheidsniveau voldoet.

Foto: (c) VID