Veel verstoringen op het spoor kunnen eenvoudig worden opgelost


* 25-11-2015
* Mariette van Dijk (persvoorlichter)
* 0

Vanochtend om 9 uur overhandigen 3 kaderleden van FNV Spoor een lijst van 4 quick wins aan Pier Eringa, president-directeur ProRail. Dit naar aanleiding van een constructief gesprek waarbij ProRail de kaderleden uitnodigde om met voorstellen te komen. De lijst biedt vier adviezen waarmee het
treinverkeer bij kleine calamiteiten en/of storingen sneller op gang kan worden geholpen.

`Het aantal vertragingen of uitval van treinen begint de spuigaten uit te lopen', stelt Veronika Teunissen bestuurder FNV Spoor. `Dat is onnodig en zowel voor de reizigers vervelend als voor de NS'ers in de trein, op de stations en bij de treindienstbesturing.'

Treinen dichter bij plaats van storing keren

Conform het protocol wordt bij een calamiteit of storing in bijvoorbeeld Utrecht een trein gekeerd in Den Bosch of Amsterdam. John Foxen, voorzitter kadergroep spoorwegveiligheid van FNV Spoor: `Het keren van treinen kan veel dichterbij, namelijk in Utrecht Zuilen of Leidse Vaart. Dat scheelt
tijd en onnodig uitval van treindiensten. We hebben dan natuurlijk wel extra personeel en materieel nodig, maar de expertise is er.'

Houd baanvakken berijdbaar

Storing op twee of meer overwegen leidt nu nog tot het langzaam berijden van alle overwegen tot het probleem is verholpen. Onnodig zegt FNV Spoor. Het beveiligingssysteem kan, indien het zo wordt geprogrammeerd, aangeven welke overwegen wel berijdbaar zijn. Teunissen: `Dat scheelt veel
vertraging, voorkomt sluiting van een heel baanvak en uitval van treinen.'

Rijden na een ongeval

Daarnaast komt het voor dat een ongeval op een baanvak dusdanig is dat er slechts op een spoor niet kan worden gereden. Het protocol vereist echter dat het hele baanvak wordt gesloten voor treinverkeer. `In overleg met de algemeen leider kan worden bepaald of het rijden op de andere sporen wel
door kan gaan', zegt Foxen.

Wissels handmatig bedienen

Bij een wisselstoring eindigt het systeem uit veiligheidsoverwegingen automatisch de bediening, ook al is het handmatig ter plekke bedienen door de machinist mogelijk. FNV Spoor adviseert dat dit in de praktijk zou moeten worden gebracht. `Uiteraard wel in overleg met en onder begeleiding van
de treindienstleider', vult Teunissen aan.