WeHelpen: vanzelfsprekend!


Coen van de Steeg werd van zijn fiets gereden. Op de intensive care van het ziekenhuis werd hij wakker met hersenletsel. Het revalideren kostte heel veel tijd. Zijn vrouw draaide overuren. Hoe lang houd je zoiets vol? Daar heb je hulp van anderen bij nodig!

Zoals Coen en zijn jonge gezin zijn er meer voorbeelden. Mensen die even of wat langer een uitgestoken hand nodig hebben. Daarom introduceerde hij WeHelpen, een website met hulpvragen en hulpaanbod. Dit varieert van boodschappen doen tot computerles en van de heg snoeien tot vervoer naar de
huisarts. Tienduizenden mensen sloten zich al aan. "Want iemand helpen die jou nodig heeft, dat doe je graag", aldus Coen van de Steeg. "Hiermee maak je immers de wereld van iemand anders wat mooier."



Gemeente Sluis helpt mee

Ook voor de gemeente Sluis is elkaar helpen vanzelfsprekend. Daarom sloot zij zich aan bij het platform WeHelpen. Hiermee maakt de gemeente het digitale platform www.wehelpen.nl beter toegankelijk voor inwoners van de gemeente. Via de website kunt u vrijwillige hulp aanbieden aan en hulp
vragen van inwoners uit uw omgeving. Ook kunt u samen met bekenden via de website de zorg beter op elkaar afstemmen door gezamenlijk een hulpnetwerk aan te maken. Ook kunt u vanuit een vereniging een hulpvraag plaatsen, zoals voor kantinebeheer bij de voetbalvereniging. Met WeHelpen wil de
gemeente bijdragen aan een socialere samenleving en burgerparticipatie stimuleren.



Helpt u ook mee?

WeHelpen is gratis en voor iedereen die een ander een keer wil helpen, geholpen wil worden of voor iemand anders hulp wil organiseren. Voor mantelzorgers, vrijwilligers en mensen met een hulpvraag. Op www.wehelpen.nl vindt u vast iemand die u wil helpen of die u zelf kunt helpen. Meld u
vandaag dus nog aan! Op de website leest u hoe het werkt. Ook de burgemeester en wethouders gaan regelmatig inwoners, die hun hulpvraag registreren via de website, de helpende hand reiken.



Ambassadeurs

Doel van de gemeente is dat inwoners en instanties WeHelpen inzetten als het middel waarmee hulpvraag en -aanbod samenkomen. Het moet dus vooral iets van inwoners en professionals zelf worden. Daarom werkt de gemeente graag met zogenoemde 'ambassadeurs', ofwel met maatschappelijk betrokkenen
die actief dit middel kunnen toepassen en anderen hierin kunnen enthousiasmeren. Aan deze betrokkenen biedt de gemeente een training over WeHelpen aan, die inzicht geeft in hoe het werkt en in de rol die ambassadeurs kunnen spelen. De gemeente benadert hiervoor zelf inwoners en instanties,
zoals dorpsraden, maar u kunt ook zichzelf hiervoor aanmelden. Geinteresseerd? Neem dan contact op met Porthos Sluis.



Porthos Sluis

Porthos Sluis is het gemeentelijk loket voor ondersteuning en begeleiding in Sluis. Hier kunt u terecht met alle vragen op het gebied van Jeugd & Gezin, Werk & Inkomen, Wmo en Leefbaarheid & Burgerparticipatie. Dus ook met vragen over WeHelpen. Porthos Sluis is bereikbaar via het KCC van de
gemeente, Nieuwstraat 22, telefoonnummer 140117. En via de balie in het Porthos gebouw, Nieuwstraat 2, telefoonnummer 0117 - 457 050.