Slagersmonitor 2014 toont aan marktaandeel slagers licht gestegen

woensdag 25 november 2015 08:42 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie

Eerder deze week heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau GfK de resultaten van het landelijke onderzoek 'Slagersmonitor 2014' gepresenteerd aan haar opdrachtgever, de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS).

Een aantal relevante conclusies worden als de belangrijke uitkomsten van dit onderzoek gezien om de positie van de slagersbranche te bepalen.

In 2011 bedroeg het slagersuniversum* nog circa 5,9 miljard. Dit omvat de aankopen van vlees en vleesproducten binnen supermarkten, slagerijen en overige kanalen. In 2014 bedroeg dit universum nog circa 5,7 miljard. De daling is voor een groot deel toe te schrijven aan de afname van de consumptie van vlees en vleesproducten. Binnen de totale markt werd in 2014 14,3% verkocht door de slagers. Ten opzichte van 2011 is het marktaandeel van de slagers met een index van 101 licht gestegen, ondanks een daling van 6% van het aantal slagerijen en een krimpende markt.

De KNS is tevreden met deze uitkomsten. Het toont aan dat de slagersmarkt stabiliseert en kansen biedt voor de branche in de toekomst. "Consumenten zijn steeds bewuster bezig met voeding en hebben interesse in herkomst en bereiding. Het is daarom logisch dat persoonlijk contact met de slager als vakman meer op prijs wordt gesteld".

Overige resultaten

Rundvlees, varkensvlees en vleeswaren en worstsoorten vormen de belangrijkste assortimentsgroepen binnen de slagerij. Er is een stijging in het aandeel vlug- en panklaar artikelen, pluimvee, geit/schaap en in het segment van barbecue-, gourmet- en fondueproducten. Het prijsverschil met de supermarkt is in vergelijking met het onderzoek van drie jaar geleden gelijk gebleven.

Kenmerken slagersconsumenten

Uit het onderzoek komt naar voren dat de 1- en 2-persoonshuishoudens maar liefst 70% van de omzet binnen de slagersbranche realiseren. Een ander belangrijk gegeven is dat 80% van de omzet wordt gerealiseerd door aankopen van 50+-consumenten. De consumenten groep met midden inkomens worden belangrijker als doelgroep.

Consumenten waarderen de slager hoger t.o.v. de supermarkt als marktleider als het gaat om kwaliteit, sociale aspecten waaronder persoonlijk advies, maatwerk, visuele beoordeling en service.

Online verkopen zijn voor de eerste keer opgenomen in het onderzoek. Het aandeel is nog minimaal. De verwachting is dat bijna 70% van de respondenten zich in de toekomst meer richt op online verkopen.

Achtergrondinformatie

Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de positie en de ontwikkeling van de slagersmarkt. De resultaten zijn gebaseerd op gegevens uit 2014 van de deelnemende slagerijen en het consumentenpanel van GfK.

Het onderzoek, waaraan 200 respondenten in de slagersbranche meewerkten, is gehouden in de periode juni tot en met oktober 2015. Het onderzoek heeft betrekking op de resultaten uit 2014. Een eerder onderzoek vond plaats in 2011.

*huishoudelijke markt, (party)catering, levering aan horeca/instellingen/bedrijven en out of home.

Over de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie

De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie is de belangenvereniging van de ambachtelijke slager in Nederland. De KNS realiseert wat nodig is om voor de ambachtelijke slager, zowel individueel als in collectief, een gezond en succesvol ondernemersklimaat te realiseren.

De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie heeft als doel om collectieve voorwaarden en middelen te creeren voor de individuele ambachtelijke slager om succesvol te zijn als ondernemer, werkgever en als vakman.