Symposium 'Embodiment in Arts Education'

za 12 december 2015 10.00-17.30 uur Conservatorium van Amsterdam

Het lectoraat Kunst- en cultuureducatie, het lectoraat Muziek, de master Kunsteducatie en de opleiding Docent muziek (ODM) van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten organiseren het symposium 'Embodiment in Arts Education'. In dit symposium staat het belichaamd denken in en rondom kunsteducatie centraal, specifiek daar waar het gaat om het in kaart brengen van lespraktijken in dans en muziek.

Het lichaam is niet alleen een instrument, maar een primaire betekenisgever in de overdracht van muzikale en dansante kwaliteiten - zowel bezien vanuit het perspectief van de leerling als dat van de docent. Sleutelwoorden in dit symposium zijn: multimodaal leren, co‐agentschap, ‘sensory attuning’, de belichaamde pedagogische kennis van de muziek- en dansdocent, de rol van intersensorische ervaringen in het leren. Aan de hand van lezingen en workshops nemen we hedendaagse visies over het belichaamd denken in muziek en dans onder de loep: hoeculturele betekenissen worden overgedragen en tot stand komen in muzikale en dansante leer‐ en maakprocessen. Initiatiefnemers voor dit symposium zijn Melissa Bremmer en Carolien Hermans. Zij zijn alsdocent verbonden aan beide opleidingen en maken als onderzoekers deel uit van de kenniskring van het lectoraat Kunst‐ en cultuureducatie van de AHK. Hun proefschriftenstaan in het teken van 'embodied leren en doceren'. programma 9.30‐10.00 uur Inloop + inschrijven workshop 10.00‐10.15 uur Welkomstwoord door Folkert Haanstra en Michiel Schuijer 10.15 ‐11.30 uur Keynote door Shaun Gallagher: 'Situating embodied cognition in learning environments' 11.30‐11.45 uur Koffie en thee blok 1 11.45‐12.45 uur Keuze uit presentaties: Melissa Bremmer: 'What the body knows about teaching music' Eeva Anttila: 'Dance as embodied learning' 12.45 ‐13.45 uur lunch (niet inbegrepen in het symposium) blok 2 13.45‐14.45 uur Keuze uit de volgende workshops: Muzikale improvisatie door Debby Korfmacher Dansimprovisatie door Wieneke van Breukelen The Music Paint‐Machine door Luc Nijs 14.45‐15.00 uur Koffie en thee blok 3 15.00‐15.45 uur Keuze uit presentaties: Jaco van den Dool: 'Sensual learning: investigating the role of the senses in musical learning processes' Carolien Hermans: 'Within and without: what about a sense of agency in dance education?' 16.00‐16.30 uur Afsluiting met alle sprekers 16.30‐17.30 uur Borrel met improvisatie-optreden door studenten van ODM