Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende (uitzending gemist)


Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende (uitzending gemist) 13-12-2015


(Foto: P. van Mulken)

`De liefde betrachten die de Heer zelf is'

Op zondagochtend 13 december zond RKK een Geloofsgesprek uit met Mgr. Van den Hende, voorafgaand aan de uitzending van de eucharistieviering die de start van het heilig jaar van de barmhartigheid markeerde.

Mgr. Van den Hende: "Barmhartigheid, zegt paus Franciscus, is Gods wezen. Hij heeft zich over ons ontfermd. Hij is dichtbij ons in kracht van de heilige Geest. En dat betekent dat we de liefde mogen betrachten die van de Heer zelf is."

`Wees barmhartig, zoals de Vader barmhartig is,' is het motto van het heilig jaar. Mgr. Van den Hende: "We zijn kwetsbare mensen, angst voor het onbekende speelt bij ons een rol, maar als we met de ogen van Jezus kijken, is bijvoorbeeld iemand die vluchteling is niet een probleem dat
binnenwandelt, maar iemand met een probleem, iemand met een vraag naar een huis. In het licht van de barmhartigheid van God mogen we angst voor het onbekende proberen te overbruggen. Daar kunnen we in groeien en daar moeten we ook zeker steeds opnieuw voor gaan."

De bisschop brengt het Jaar van het Geloof in herinnering, dat werd uitgeroepen door paus Benedictus XVI om de opening van het Tweede Vaticaans Concilie 50 jaar geleden te herdenken (1962-1965). Het heilig jaar van de barmhartigheid nu herdenkt de sluiting van het Concilie 50 jaar geleden.
Mgr. Van den Hende: "In het Jaar van het Geloof zei paus Benedictus al: geloof is niet zonder liefde, die twee horen bij elkaar. Hij gaf aan dat als je liefde niet met geloof verbindt, je misschien de lange adem mist die nodig is. Hij zei ook dat eucharistie niet volledig is als het zich niet
uit in daden van liefde."

Het bisdom Rotterdam viert momenteel het Laurentiusjaar als opmaat tot het 60-jarig jubileum in 2016 en inmiddels dus ook de opmaat tot het heilig jaar van barmhartigheid. De heilige diaken Laurentius (3e eeuw) staat bekend om zijn zorg voor de armen in Rome, die hij de schatten van de Kerk
noemde.

"Barmhartigheid is niet alleen een kwestie van doen, maar ook van ontvangen. Jezus stelt ons in staat te vergeven, te dienen. Hij heeft dat als eerste gedaan. Het jaar van barmhartigheid is een antwoord op de liefde van God, omdat Hij ons het eerst heeft liefgehad (1 Joh, 4, 19)," aldus de
bisschop, die eraan toevoegt: "Denk ook aan het Onze Vader: vergeef ons onze schuld zoals ook wij anderen hun schuld vergeven. Help ons om elkaar te dienen en lief te hebben, zoals U het ons heeft voorgedaan."

Mgr. Van den Hende: "De paus heeft twee belangrijke aspecten van barmhartigheid genoemd. Het sacrament van boete en verzoening, waarin je Gods barmhartigheid mag ontvangen en ondervinden, en het doen van barmhartigheid in de lichamelijke en geestelijke werken. Ik hoop dat we die twee aspecten
het komende jaar met vrucht beleven. Ik hoop dat in Christus barmhartigheid ondervinden en betonen, in woord en daad, in het dagelijks leven bijna gewoon gaat worden, omdat dit het keurmerk is van het christelijk leven."

* Bekijk de uitzending van het Geloofsgesprek via uitzending gemist
* Bekijk ook de uitzending van de eucharistieviering met de opening van de heilige deur in het bisdom Rotterdam