Cadeautje voor de 50-jarige Zeelandbrug


15 december 2015

Den Haag

Op zijn 50e verjaardag, 15 december, krijgt de Zeelandbrug de status van rijksmonument. De brug blijft eigendom van de provincie maar er zit wel een belangrijk financieel voordeel aan de nieuwe status.

Betere bereikbaarheid

Met een druk op de knop opent Koningin Juliana op 15 december 1965 de ruim 5 km lange brug over de Oosterschelde. De feestelijke opening wordt rechtstreeks op televisie uitgezonden. Met de opening gaat een langgekoesterde wens van de provincie Zeeland in vervulling: via de Oosterscheldebrug is
een rechtstreekse verbinding tussen het hart van de provincie en de Randstad tot stand gekomen. De brug over de Oosterschelde tussen Zierikzee en Colijnsplaat heeft niets te maken met de veiligheid van de Zeeuwen en is dan ook geen onderdeel van de Deltawerken.

Van pontje tot brug

Bijkomend voordeel van de Deltawerken zijn de dammen die de (schier) eilanden met elkaar verbinden. De Oosterschelde is in de jaren zestig nog altijd een gapend gat tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland. De enige manier om de Oosterschelde over te steken is met een pontje tussen
Zierikzee en Kats. Met het steeds drukker wordend verkeer is dat geen doen meer. Volgens de planning zou de Oosterscheldedam in 1978 klaar zijn, maar de Zeeuwse provincie wil niet zo lang wachten op de gewenste noord-zuidverbinding. De Oosterscheldekering zou uiteindelijk pas in 1986 voltooid
zijn.

Tol betalen

Omdat de Oosterscheldebrug niet onder de Deltawerken valt, moet de provincie Zeeland deze zelf financieren. De provincie Zeeland sluit voor de bouw van de brug leningen af. In 1963 begint de bouw van de Oosterscheldebrug die twee jaar later klaar is. Met het heffen van tol wordt de lening
terugbetaald. Na de afbetaling in 1989 wordt de tol nog vier jaar geheven om een onderhoudsfonds te spekken. Door de nu verkregen status van rijksmonument kan de provincie in aanmerking komen voor subsidies en belastingkortingen voor het onderhoud.

Een topper die Zeelandbrug

De brug is op het moment van opening de langste brug in Europa en is nog altijd de langste brug van Nederland. In april 1967 besluit de provincie de Oosterscheldebrug om te dopen tot Zeelandbrug. Voor de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed is de Zeelandbrug `een topper als het gaat om
infrastructuur uit de wederopbouw'. Een mooie brug die nog altijd van groot belang is voor het verkeer tussen Zeeland en de Randstad.

Bekijk beelden van de Zeelandbrug uit de fotocollectie van het Nationaal Archief.