Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als business case

dinsdag 15 december 2015

Tijd vanaf 10:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Managementwetenschappen

Promovendus mevrouw drs. M.P.N.C. Soyer

Promotor(es) prof. dr. J. Jonker

Subtitel Strategic CSR and firm performance: Aligning subsidairy CSR practices in emerging markets

Beschrijving

Mirella Soyer onderzoekt in dit proefschrift de MVO-activiteiten van multinationale dochterondernemingen in de opkomende markt van Maleisie. Ze ontwikkelde een strategisch afstemmingsmodel op basis waarvan bedrijven kunnen beslissen welke MVO activiteiten het best bijdragen aan het behalen van de internationaliseringsdoelen. De business case van het Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) is voor dit proefschritt al veel onderwerp van onderzoek geweest. Daaruit blijkt dat investeren in activiteiten die zich richten op het milieu, de gemeenschap, de werkplek en de markt een positief, maar een bescheiden effect op de prestaties van de organisatie hebben. Een theoretische verklaring voor deze relatie is nog niet gevonden, misschien omdat de verklarende kracht van een losse theorie niet voldoende is voor het verduidelijken van zo'n complexe relatie, in het bijzonder wanneer het gaat om multinationale organisaties.

Biografie

Mirella Soyer studeerde af als organisatie psycholoog aan de Leidse Universiteit. Daarna vervolgde zij haar studie met een MBA van Henley Business School. Van 1998 tot 2011 werkte ze in Maleisie, waar zij multinationals adviseerde over hun MVO aanpak. Op dit moment is zij als docent verbonden aan de Rotterdam Business School van de Hogeschool Rotterdam.