OV-poortjes station Sittard dicht na carnaval


Sinds 2011 heeft er regelmatig overleg plaatsgevonden tussen de NS en de gemeente Sittard-Geleen over de sluiting van de OV-poortjes op station Sittard. De poortjes moeten ertoe bijdragen dat het aantal zwartrijders afneemt en stations en treinen veiliger worden. Voor de gemeente was
ingebruikname van de poortjes - waardoor de vrije doorgang tussen het centrum en het Limbrichterveld en het kantorenpark wordt belemmerd - alleen bespreekbaar als er een voor alle partijen aanvaardbare oplossing werd gevonden.



Naar aanleiding van een aantal ernstige geweldsincidenten begin dit jaar en onder druk van de landelijke politiek, heeft de NS in het najaar te kennen gegeven de poortjes versneld te willen sluiten. Het college werd hiertoe gevraagd voor het eind van het jaar een besluit te nemen over
ingebruikname.



Omdat voor het College duidelijk is geworden dat de gemeente sluiting niet kan voorkomen en de door NS voorgestelde passagepas voor direct omwonenden en bedrijven een acceptabel alternatief vormen voor vrije doorgang, gaat het College akkoord met de definitieve sluiting van de poortjes medio
februari. In deze afweging zijn reacties, vragen en signalen van inwoners en bedrijven die frequent gebruikmaken van de doorgang (opgehaald tijdens de informatiebijeenkomst op 25 november) meegenomen.



De gemeente heeft echter een aantal nadrukkelijke voorwaarden gesteld aan de NS en is nog in afwachting van een reactie van de NS. Zo wil de gemeente dat de passagepas gratis blijft, dat een toekomstige wijziging van het instrumentarium (smartphone, bankpasjes e.d. ter vervanging van de
ov-chipkaart) kosteloos geschiedt en dat hierbij dezelfde doorgang en toegankelijkheid wordt gegarandeerd. Daarnaast moet er bij evenementen voor worden gezorgd dat passanten ongehinderd gebruik kunnen maken van de stationstunnel (voorgesteld is dat de poortjes op die momenten tijdelijk open
blijven).



De communicatie rondom de sluiting van de poortjes en de verstrekking en beheer van de passagepas worden geheel door NS verzorgd. Omwonenden en bedrijven ontvangen medio januari per post informatie van de NS over de ingebruikname en het aanvragen van passagepassen. De gemeente Sittard-Geleen
vervult hierin geen rol.



Lees voor meer (achtergrond)informatie hier het verslag van de informatiebijeenkomst voor omwonenden op 25 november 2015.

Deel deze pagina op:

* Twitter
* Facebook
* del.icio.us
* LinkedIn
* Digg
* Google Bookmark
* Google plus share

Reageer op dit artikel Laatst gewijzigd: 22 december 2015