Wij werken op afspraak vanaf 4 januari 2016


Vanaf maandag 4 januari werken wij volledig op afspraak. Bent u tot nu toe nog gewend om zonder afspraak bijvoorbeeld een reisdocument aan te vragen, dat is in het nieuwe jaar niet meer mogelijk. Door op afspraak te werken, kunnen wij u beter van dienst zijn: u wordt direct en door de juiste
persoon geholpen op het door u gekozen tijdstip. Alle huishoudens hebben hierover een brief ontvangen.

Voor welke zaken maakt u een afspraak?

U moet in het vervolg een afspraak maken voor alle producten die u wil aanvragen bij burgerzaken. Denk hierbij aan paspoort, ID-kaart en rijbewijs. Ook voor het aangeven van een van geboorte en overlijden maakt u vanaf 2016 eerst een afspraak. Vanaf 4 januari worden de rij- en reisdocumenten
afgehaald bij de Servicebalie. Hiervoor hoeft geen afspraak worden gemaakt.

Hoe maakt u een afspraak voor burgerzaken?

U kunt online een afspraak maken of telefonisch (tel. 140223). Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.00 uur. Gedurende deze tijden kunt u ook persoonlijk aan de servicebalie bij het Klantcontactcentrum een afspraak maken.

Online uw zaken regelen

U kunt via www.denhelder.nl een aantal zaken ook gewoon vanuit huis regelen. Zo kunt u online een verhuizing doorgeven of een uittreksel uit de basisregistratie personen of de burgerlijke stand aanvragen. U heeft daarvoor DigiD nodig om u te legitimeren. DigiD staat voor Digitale Identiteit en
is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Kijkt u op www.DigiD.nl voor meer informatie.

Waarom werken wij op afspraak?

De ontwikkelingen in de maatschappij om steeds meer zaken digitaal te regelen, sluiten aan bij de behoefte van inwoners om zaken te regelen op een tijdstip dat het hun het beste uitkomt. Steeds meer gemeenten kiezen er daarom voor alleen te werken op afspraak. De afsprakenservice heeft veel
voordelen. Wanneer u een afspraak maakt, hoeft u niet meer te wachten. Werken op afspraak betekent namelijk dat u altijd snel aan de beurt bent.

Ook voor de gemeente heeft werken op afspraak voordelen. Zo is de klantenstroom beter te plannen en kunnen medewerkers aan de balie worden ingezet op basis van het aantal afspraken. Daarnaast kan de medewerker zich goed voorbereiden op de aanvraag of het gesprek.