Tulp op de Bloemenagenda: het is weer tijd voor tulpen!


31 december 2015

Tulp op de Bloemenagenda: het is weer tijd voor tulpen!

De tulp staat op de Bloemenagenda! Er wordt ingespeeld op de belangstelling van de Europese consument voor deze inspirerende bloem.

Floraholland Tulp 202016 02 Low

Na de donkere dagen voor de Kerst is de tulp een welkome voorbode voor de lente. Veel consumenten en bloemisten kijken ernaar uit. Een typisch Hollandse bloem met een wereldwijde populariteit. Daarom staat deze bloem vanaf de Kerstdagen t/m week 4 van het nieuwe jaar op de Bloemenagenda.

Symboliek en historie

De tulp is de boodschapper van vrolijkheid en blijdschap. Ze brengt het voorjaar in huis en is er in verschillende kleuren en vormen. Rode tulpen betekenen onstuimige liefde en met zwarte tulpen zeg je; 'Ik hou zoveel van je dat ik alles wil opofferen'. Tulpen werden al tijdens de Middeleeuwen
gekweekt. De eerste tulpenbollen waren extreem duur; duurder dan een huis. Onze tulpen stammen af van die uit Turkije. De naam Tulp komt van het woord Tulipa, dat is Latijn voor 'de bloem die lijkt op een tulband'.

De Bloemenagenda inspireert

De Bloemenagenda 2016 zet vijftien bloemen in de spotlights, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De Bloemenagenda biedt tevens boeketinspiratie door aandacht te vestigen op andere bloemen die de
gebruiksmogelijkheden vergroten. De agenda vertelt het verhaal van de bloem, biedt inspiratie en bijzondere beelden. De consument vindt de bloem in de agenda op www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.

Welke commerciele activiteiten staan er op stapel?

Een greep uit de commerciele activiteiten van Tulpen Promotie Nederland:

* 9 januari: Vooruitlopend op de Tulpendag vertelt tulpenboer Tom in 'Eigen Huis en Tuin' over zijn passie voor tulpen.
* 15 januari: in 'Koffietijd' komt de Tulpendag uitgebreid aan bod.
* 16 januari: Tulpendag. Dit jaar vindt de Tulpendag voor de vijfde keer plaats en is ieder jaar een groter succes. Ruim 20.000 bezoekers en een bereik van ca. 40 miljoen mensen in Europa! Dit jaar op de Dam met het Thema: 'het is weer tijd voor tulpen'.
* vanaf 16 januari 2015 vinden de 'Mijn Bloemist Tulpenweken' plaats in samenwerking met de VBW. Bloemisten krijgen in aansluiting op de actie op de Dam mini-pluktuintjes en extra promotiemateriaal.
* Via social media wordt aandacht besteed aan de tulp o.a. via #tulpendag, #rtlkoffietijd en #tijdvoortulpen.

Ook de ketenpartners brengen de tulp voor het voetlicht:

* Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de tulp, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'.
* de VBW besteedt extra aandacht aan de tulp in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist' tijdens de Tulpenweken.

Kortom het is tijd voor tulpen! Haal het voorjaar in huis met deze unieke en inmiddels typisch Hollandse bloem en ervaar de vrolijkheid en blijdschap die deze bloem biedt.

Meer weten?

* www.mooiwatbloemendoen.nl
* www.tulpenpromotie.nl
* www.kleurrijkeverhalen.nl
* www.tulpenexcursie.nl