Brugge verbant bussen uit centrum en jaagt mensen de auto in


maandag, 04 januari 2016 14:05

Op 1 januari is het busnet in het Brugse centrum grondig aangepast. Op de drukke verbinding Station - Zand - Markt met 750 passagiers per uur in de spits en op zaterdagmiddag, rijden door de Steenstraat nog maar 6 in plaats van 33 bussen per uur.

Burgemeester Renaat Landuyt (sp-a) heeft De Lijn daartoe verplicht. Om te beginnen voor 1 jaar. Hij vindt dat er teveel bussen rijden, hoewel ze maar 5 tot 10% van alle verkeer uitmaken. Hij wil nog kleinere busjes in het centrum, terwijl iedereen weet dat dit onbetaalbaar is.

De vele auto's en bestelwagens mogen nog wel ongehinderd door de Steenstraat, behalve op zaterdagnamiddag. Zij vormen nochtans het echte probleem voor fietsers en voetgangers. Pakjes worden wel naar de winkels gebracht, busreizigers niet meer. Vervuilende oude dieselwagens worden niet
verboden, maar wel de gloednieuwe elektrische busjes van De Lijn. Ook te groot.

Intussen voorziet het mobiliteitsplan nog 600 extra ondergrondse parkeerplaatsen bij het Zand - geschatte kostprijs 13 miljoen euro - hoewel het wegverkeer daar nu al vaak in de file staat. Door het ontbreken van degelijke park-and-ride rond de stad zijn ook de files op de invalswegen steeds
langer, wat opnieuw bleek de eerste dagen van 2016.

Het busnet is nu een onduidelijk kluwen geworden. Door het verbod in de Steenstraat bedienen de meeste bussen met omwegen en tot 12 minuten tijdverlies de verderaf gelegen halten aan de Dijver en de Stadsschouwburg. Wie van Sint-Pieters komt, passeert met 10 minuten verschil twee maal de
Ezelpoort. De Katelijnewijk heeft geen enkele verbinding meer met het station en verder.

Omwegen en tijdverlies jagen ongetwijfeld buspassagiers weg, terwijl er in Brugge al minder busreizigers zijn dan bijvoorbeeld in het kleinere Leuven. Tegelijk is het aantal buskilometer in het centrum toegenomen. Om die extra kosten te compenseren, heeft De Lijn prompt een aantal vroege en
late ritten geschrapt. De busreizigers zijn dus drie maal benadeeld: veel langere reistijden, slecht gelegen centrumhalten en minder ritten.

Het nieuwe plan benadeelt ook fietsers en voetgangers die langs steeds drukkere invalswegen in een volgeparkeerd centrum met massa's auto's en vrachtwagens terecht komen.

Zo zit Brugge nu op de achterste rij inzake duurzaam mobiliteitsbeleid. Brugge volgt hiermee het voorbeeld van de stad Mechelen, waar de tevredenheid over het openbaar vervoer door een gelijkaardig beleid daalde van 80% tot amper 64%.

Share/Save/Bookmark