Translink investeert in dienstverlening met vernieuwde ov-chipkaart.nl

woensdag 6 januari 2016 09:52 Economie

Dit is een origineel bericht van GX Software

Translink investeert in dienstverlening met vernieuwde ov-chipkaart.nl

Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart, heeft een nieuwe technische basis gelegd onder haar website ov-chipkaart.nl. Onder leiding van IT-dienstverlener Info Support werd het cms XperienCentral in gebruik genomen. Naast kostenreductie en een vereenvoudigde architectuur, is de korte ontwikkeltijd van nieuwe functionaliteiten een groot pluspunt. Want zo kan Translink veel sneller inspelen op de wensen van reizigers en vervoerders.

Agile werken leidt tot korte time to market

Een belangrijk speerpunt in de samenwerking tussen Translink, Info Support en GX Software (leverancier van het cms XperienCentral) is het agile werken. Door telkens in korte tijdspannes een nieuw stukje software op te leveren, kan er snel en flexibel worden ontwikkeld. Milou van Hagen, kanaalmanager online dienstverlening, is erg enthousiast: 'Agile werken is echt fantastisch. Nu we onze site op XperienCentral hebben draaien, kunnen we heel makkelijk zelf dingen aanpassen, zonder hulp van anderen. Dat verkort onze time to market enorm.'

Snel inspelen op wensen reizigers

De reizigers plukken de vruchten van deze korte ontwikkeltijd, omdat Translink nu heel snel kan inspelen op hun wensen. Zo paste Translink onlangs, op basis van klantfeedback, haar dienstverlening aan. 'Op onze site kunnen reizigers hun reishistorie per maand uitdraaien', aldus Van Hagen. 'Dat is erg handig als ze hun reiskosten declareren bij hun werkgever. Maar via reacties op social media ontdekten we dat dit niet handig was voor zzp'ers en uitzendkrachten, die hun reiskosten wekelijks willen indienen. Daarom hebben we het nu ook mogelijk gemaakt om de reishistorie per week uit te draaien.'

Veelbelovende toekomst

Met het nieuwe platform beschikt Translink over een uitstekende basis voor de toekomst. Dat digitale dienstverlening daarbij een belangrijk speerpunt is, spreekt voor zich. Van Hagen: 'We luisteren bij Translink steeds beter naar wensen van reizigers en vervoerders. Met XperienCentral, de nieuwe architectuur en het agile werken hebben we alle voorwaarden ingevuld om snel en flexibel in te spelen op hun wensen. Ons ideaal is om uiteindelijk alle selfservicekanalen voor reizigers te ontsluiten via een reizigersportaal. Dit portaal moet natuurlijk worden aangesloten op XperienCentral.'

Over Translink

Translink opereert als verbindende kracht achter de OV-chipkaart. Met 14,7 miljoen OV-chipkaarten in omloop, die goed zijn voor ruim 2 miljard transacties per jaar, heeft Translink inmiddels een schat aan ervaring, kennis en data opgebouwd over contactloos betalen in het openbaar vervoer.

*

*

*

*